Siste
Las Palmas-havna på Gran Canaria. Foto: Mateescu Mircea Mugur/Shutterstock
LEDER:

EU er ute med klimapisken igjen

EU ser nok en gang ut til å glemme at klimatiltak har en uforholdsmessig negativ effekt på ytre regioner som Kanariøyene.


For en øygruppe som ligger såpass avsides til som Kanariøyene, er våre forbindelser til omverdenen ikke bare en luksus – de er helt essensielle. Gjennom historien har sjøfart vært avgjørende i så måte, og for varetransport og cruisetrafikk er det fremdeles det.

Likeledes er flytrafikken avgjørende for å frakte mennesker – både turister og øyfolk som skal til og fra familie eller viktige tjenester i Spania. 

Det kan imidlertid se ut til at EU er fast bestemt på å sette Kanariøyenes to viktigste livliner i fare.

Canariavisen har tidligere skrevet om de potensielt ødeleggende effektene av EUs klimatiltak på turistsektoren.

Økte avgifter på flydrivstoff, kombinert med de spanske og norske flyplassoperatørenes foreslåtte takstøkninger, truer med å gjøre flybilletter til Kanariøyene betydelig dyrere.

Ironisk nok kan dette potensielt føre til at flere velger destinasjoner utenfor Europa, som paradoksalt nok innebærer lengre flyreiser og dermed større karbonavtrykk.

Nå har EU på nytt vært fremme med klimapisken. Denne gangen er det shipping-sektoren som blir skadelidende.

Ifølge beregninger kan nyplanlagte avgifter medføre en kostnad på opptil en halv million euro per rundtur, for et skip som seiler mellom Sør-Afrika og Nord-Europa med anløp i Las Palmas.

Resultatet? Mange rederier kan velge afrikanske havner som Tangier, istedenfor Kanariøyene. Det er ikke lange biten til Europa derfra, og hvis selskapet sparer en halv million euro per tur er det et forståelig valg. 

De nye avgiftene er ennå på utkaststadiet, men den spesifiserer at et skip som reiser mellom to europeiske havner må betale 100% av avgiftene for utslipp. Hvis det imidlertid reiser mellom en europeisk og ikke-europeisk havn, vil en sats på 50 prosent gjelde.

Dette er ikke bare en teoretisk bekymring. Skipsselskapene vurderer allerede endringer i rutene sine, og det er ingen garanti for at det ikke vil ramme øygruppen hardt.

Der shippingen fortsetter vil kostnadene i så fall havne på oss forbrukere, og føre til enda dyrere varer og tjenester. Det har også presidenten for shippingforeningen Asocelpa, Jaime Cabrera, bemerket.

Kanariøyene har lenge vært et viktig knutepunkt for frakt mellom Amerika, Afrika og Europa. At øygruppen risikerer å bli sidestilt på grunn av særeuropeiske avgifter, er intet godt nytt for en ytre region som som har sine eneste livliner på havet og i lufta. 

Dette er ikke et spørsmål om å være imot klimatiltak, men snarere om å sikre at tiltakene også bidrar til en økonomisk fremtid for steder med en så unik og sårbar beliggenhet som Kanariøyene. Vi risikerer dobbel isolasjon – først fra færre turister og høyere billettpriser for folk som bor på øyene, og nå fra redusert sjøfartsaktivitet.  

 

 

 

 

 

Debatt
Canariavisen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.