100 år siden første landing på «Gando»
I skyggen av Marokkokrigen opplevde Spania en bølge av nasjonal solidaritet med hæren. Kanariøyene donerte fire fly til krigen, og deres ankomst på øygruppen under et raid for 100 år siden, markerte starten på det som skulle bli Gran Canarias hovedflyplass.
I begynnelsen av det 20. århundre, under vanskelige tider i det spanske protektoratet Marokko, oppstod en eksepsjonell bølge av solidaritet i hele Spania.
Rif-folket hadde tatt til våpen og sett seg lei på spanjolenes invasjon. Krigen som fulgte tok mange liv, også på spansk side.
Det førte til støtte og forslag om innsamlinger og donasjoner for å hjelpe den spanske hæren og ofrene for krigen.
Dette førte til en bemerkelsesverdig kampanje, som ble født ut av et forslag i avisen La Verdad de Murcia i 1921, om å donere fly til hæren. Det var kapteinen for Guardia Civil, José Martínez Vivas, som fremmet forslaget om at hver region i Spania skulle donere ett fly til hæren.
Denne kampanjen, kjent som «Los Aeroplanos del Pueblo», viste seg å være en stor suksess.
Totalt ble 39 fly donert til hæren, inkludert bidrag fra 17 spanske provinser, utenlandske territorier som Cuba og Manila, og fra enkeltpersoner som belgiske George Marquet og den tidligere senatoren Eusebio Giraldo.
Kanariøyene spilte en viktig rolle i denne innsatsen, og donerte fire Breguet XIV fly – «Isla de La Palma», «Archipiélago Canario», «Tenerife» og «Gran Canaria».
Den 15. januar 1922 ble «Isla de La Palma» offisielt overlevert til hæren i Tablada i Sevilla, velsignet av erkebiskop Eustaquio Ilundain og med kongelig representasjon.
«Archipiélago Canario» og «Tenerife» fulgte etter, donert i juli samme år.
Hvert fly bar aluminiumsskjold på sidene som representerte hver øy.
«Gran Canaria» ble overlevert på Cuatro Vientos-basen i Madrid i juni 1922, og en detaljert redegjørelse for hendelsen ble senere publisert av avisen La Provincia på Kanariøyene.
Innsamlingsarbeidet ble ivaretatt av forskjellige samfunnsgrupper, inkludert offentlige organisasjoner, lokale råd, skoler, og private donasjoner.
Interessant nok var ikke La Provincia som avis spesielt uavhengig i saken, og de bidro selv med 250 pesetas til innsamlingen.
Breguet XIV A2 med navnet «Gran Canaria», var et fransk, en-motors, sesquiplane fly, brukt for rekognosering og maskingeværangrep.
Det startet sin tjeneste i 1917 under første verdenskrig, og var ansett som et av de beste flyene i sin klasse. Rundt 8000 slike fly ble konstruert.
I 1923, under en periode med relativ ro i Marokko-krigen, besluttet luftforsvarssjef og general Soriano, å organisere en flyekspedisjon til de mest fjerntliggende spanske provinsene, inkludert Kanariøyene.
Dette var ment å vise at Spania beskyttet sine regioner og skulle vise takknemlighet for donasjonene.
I januar 1924 deltok tre av de fire kanariske flyene – «Archipiélago Canario», «Gran Canaria» og «Tenerife» – i et raid fra Larache i Marokko til Kanariøyene, ledsaget av et Dornier Wal sjøfly.
Denne ekspedisjonen ble møtt med stor entusiasme og feiring på Kanariøyene, hvor flyene ble mottatt av en stor folkemengde og eskortert til byen i en parade med over 200 biler.
Feiringen inkluderte danser, banketter, og offisielle mottakelser.
Og slik har det seg at flyplassen kjent som Gando ble tatt i bruk. I dag er flyplassen i bruk av flere millioner passasjerer hvert år.