Siste

20% færre flyseter på grunn av fallende etterspørsel


Flyselskapene forsøker nå å tilpasse seg den lavere etterspørselen etter flyreiser mellom Kanariøyene, fastlandet og resten av Europa. På grunn av økt smitte og nye utbrudd har flere land innført reiseråd og karantenekrav mot Spania og Kanariøyene. Det tvinger flyselskapene til å redusere kapasiteten med rundt 20 prosent, viser ferske tall fra luftfartsassosiasjonen ALA.

I juli og august økte antallet flyvninger og ruter etter noe økt etterspørsel da portforbudet ble løftet i Spania. Dette nivået har ikke holdt seg, og tvinger dermed flyselskapene til å redusere kapasiteten igjen. Ifølge flyselskapet Vueling var 40 prosent av deres flyruter i drift i juli, men kun 20 prosent av setekapasiteten ble brukt.

Fall i etterspørselen

I august økte de operative ruter til rundt 50% av normalt, men fortsatt med under 30 prosent av setekapasiteten i bruk. I september er det forventet ytterligere fall i etterspørselen, etter at Spania og Kanariøyene innfører stadig strengere tiltak for å begrense smittespredningen.

Ryanair har kunngjort at de vil kutte kapasiteten sin med 20%, og i går annonserte Vueling at de gjør det samme.

Ikke en kraftig nedgang på Kanariøyene

For Kanariøyene betyr det imidlertid ikke en kraftig reduksjon. Av de 39 rutene som går fra eller til Gran Canaria, Lanzarote, Fuerteventura, Tenerife Nord og La Palma, forsvinner bare én. Det skal være snakk om ruten mellom Lanzarote og Alicante. I september vil Vueling tilby 266 000 flyseter, som er en nedgang på 14 prosent sammenlignet med august.

På nasjonalt nivå vil Vueling redusere fra 228 til 205 ruter.

Iberia har foreløpig ikke kunngjort endringer, men flyanalytikere forventer en lignende reduksjon her også.

Madrid den viktigste destinasjonen

Ifølge tall fra regjeringen på Kanariøyene for august er det Ryanair som tilbyr flest flyseter til og fra øygruppen. 30 420 flyseter går hver uke mellom Kanariøyene og andre destinasjoner. De blir etterfulgt av Vueling med 24 660 seter og Iberia med 26 363 seter. Madrid er den viktigste destinasjonen.

Visepresidenten i Spanias assosiasjon for reisebyråer, Rafael Gallego, sier reduksjonen i kapasitet ikke er veldig stor for Kanariøyene, men at kapasiteten er meget lav. Han påpeker at alt avhenger av hvordan smittebildet utvikler seg i tiden fremover.

– Det vi snakker om nå kan endre seg innen få dager, sier Gallego til avisen Canarias 7. 

Storbritannia krever karantene

I slutten av juli innførte Storbritannia karantenekrav for alle som har vært i Spania, inkludert på Kanariøyene. Til tross for forhandlinger den siste tiden for å gi et unntak til Kanariøyene har økningen på øygruppen forhindret dette. Flyselskapet Jet2 kunngjorde i går at de vil avvente med å sette sine ruter til Kanariøyene i operasjon, og tidligst vil gjenoppta denne trafikken 30. august.

Belgia har også innført karantenekrav mot Gran Canaria, Lanzarote og Fuerteventura. Nederland krever også at reisende må i karantene etter å ha vært på øygruppen. For øyeblikket har Tyskland valgt å holde Kanariøyene utenfor sine krav om karantene, som de har innført for resten av Spania. Som Canariavisen kunne skrive om på tirsdag utgjør tyske turister en meget viktig kundegruppe. Dette kan endre seg snart, for smittenivået på Kanariøyene overstiger nå Tysklands krav.