2020: Et kriseår for turistnæringen i Spania

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Annonse

2019 var det syvende året på rad med vekst for turistsektoren i Spania, med over 83,7 millioner turister som la igjen over 92 milliarder euro. Til tross for konkursen i Thomas Cook ble 2019 et brakår for turismen i landet.

Coronaviruset satt en stopper for den positive veksten. I april falt turismen med 100% sammenlignet med året før da grenser over hele verden ble stengt for å hindre smittespredning.

Frem til oktober 2020 hadde det kommet 17,9 millioner turister til Spania, og forbruket hadde falt med 77,3%, viser tall fra det nasjonale statistiske institutt, INE.

Nye restriksjoner

Siden da har restriksjonene blitt strammet inn nok en gang, både i Spania og i Europa forøvrig.

Annonse

23. november kom en ny spiker i kista for turismen med kravet om PCR-testing ved innreise til Spania. Det kan ta flere dager før man får svar på disse prøvene, og ettersom Spania krever en maks 72 timer gammel prøve ved ankomst har dette ført til mange avbestillinger.

Turistsektoren ser på dette kravet som et hinder for hele næringen, men Spania har ikke vært villige til å godkjenne hurtigprøver fordi disse er langt mer upresise enn PCR-prøver.

Satt tilbake 25 år

Ifølge turismealliansen Exceltur vil regnskapsåret for turistsektoren være tilnærmet lik som for 25 år siden.

I juni godkjente regjeringen en plan for å styrke den spanske turistsektoren med 4,2 milliarder euro. Målet er en mer bærekraftig og inkluderende økonomisk modell for turisme.

Verste året siden 2. verdenskrig

For luftfarten har viruskrisen ført til det verste året siden andre verdenskrig. Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA kaller året «katastrofalt», med et fall på 66% sammenlignet med 2019. IATA forventer ikke at luftfarten kommer tilbake på normalnivå før om fire år.

Flyselskaper over hele verden har blitt prisgitt hjelpepakkene fra sine regjeringer.

Annonse


 

I Spania har regjeringen holdt selskapene over vann med nødlån på 750 millioner til Iberia og 260 millioner euro til Vueling. Begge selskapene er eid av IAG.

Det har også vært flere omrokkeringer på eiersiden i Europeiske selskaper. Spanske Iberia har startet prosessen for å kjøpe opp Air Europa, og IAG-gruppen kjøper opp Globalia.

Fallet i trafikken har ført til så store problemer for de to selskapene at de ikke hadde annet valg enn å selge til Iberia og moderselskapet IAG.

Charterselskapene ber om lovendringer

Charterselskapene har også møtt på store problemer i 2020, spesielt ettersom disse er forpliktet til å refundere kjøpesummene for avlyste ferier til sine kunder.

Denne forpliktelsen har ført til protester fra leverandørene av pakkereiser, som krever endringer i pakkereiseloven i Spania og EU.

Annonse



Mange på permitteringspenger

Som følge av fallet i turismen har nesten alle selskaper i sektoren vært nødt til å sette ansatte på permitteringsordningen ERTE for å redusere utgiftene.

22. desember var 45% av luftfartsansatte, 59% i hotellsektoren og 64% i reisebyråene satt på ERTE, ifølge sosial, inkluderings- og innvandringsdepartementet.

Foreløpig gjelder ordningen med permitteringspenger betalt av staten frem til 31. januar. Statssekretær for turisme, Fernando Valdés, har forsikret i kongressen om at ERTE-ordningen skal forlenges til juni hvis det er nødvendig.

Selv om ERTE har gitt bedriftene mulighet til å redusere utgiftene er ikke dette nok til at alle får beholde jobben.

Flyprodusenten Airbus kunngjorde at de planla å kvitte seg med 1600 stillinger i Spania, men krisen ble avverget etter forhandlinger med regjeringen om flere hjelpetiltak til industrien.

Add New Playlist