Siste
Foto: Aena

Advarer mot fullstendig Brexit-kaos på kanariske flyplasser


En gruppe på 18 politifolk og en skanner. Det er i praksis alt mannskapet og utstyret myndighetene har for å sjekke bagasjen til reisende som kommer utenfra EU med fly.

Til nå har ikke det vært noe problem, ettersom bemanningen har vært god nok til å håndtere de få flyene som kommer med passasjerer fra land utenfor EU.

Men etter Brexit blir det også drastiske endringer i trafikkbildet på flyplassen så snart reiserestriksjonene løftes.

Kanariøyene mottar i et normalt år rundt fem millioner britiske turister. Nå som Storbritannia ikke lenger er med i EU betyr det strenge kontroll av alle passasjerer og bagasjen deres.

Fagforeningen for Guardia Civil-agenter AUGC frykter totalt kaos på kanariske flyplasser dersom bemanningen ikke økes når coronarestriksjonene lettes.

Foreningen påpeker at den eneste grunnen til fraværet av kaos så langt har vært pandemien.

Når 10-15 fly fra Storbritannia lander hver dag risikerer reisende fra landet å vente i flere timer i passkontrollen. Det vil også påvirke hele den såkalte reisekjeden, slik som busser og hoteller, og infrastrukturen på flyplassen har ikke mulighet til å møte et slikt kaos, mener fagforeningen.

– Hvis det kollapser er det ansvaret til transportdepartementet og innenriksdepartementet ettersom de ikke forutså denne situasjonen til tross for advarslene som har blitt sendt til de siden før Storbritannia forlot unionen, ifølge AUGC.

Kaos uansett

Og kaos vil det trolig bli, selv med økt bemanning.

All bagasje, inkludert håndbagasjen og alt den inneholder må nemlig deklareres overfor myndighetene før man slipper inn i regionen.

Det ansvaret faller på Guardia Civil. Innbyggere i EU trenger ikke å deklarere det de tar med seg. Dermed må britene deklarere alt fra diamanter til ostesmørbrødet sitt.

Krever 300 agenter

Fagforeningen krever derfor at bemanningen økes med minst 300 agenter på Kanariøyene, slik at man går fra dagens 18 agenter til 100 på Gran Canaria, fra 26 til 100 på Tenerife Sør, mens Tenerife Nord, Lanzarote og Fuerteventura får 30 agenter hver.

På La Palma, La Gomera og El Hierro utføres denne jobben av vektere, noe de trolig også vil gjøre i fremtiden da behovet for egne tollere er mindre på de små øyene.

Regionspolitiet kan ta oppgaven

Innenriksdepartementet, skatteverket og regjeringen på Kanariøyene signerte en samarbeidsavtale i 2009.

Denne avtalen innebærer at også regionens egen politistyrke – Policia Canaria – kan utføre disse pliktene, selv om forslaget er klar på at oppgavene i utgangspunktet skal løses av Guardia Civil.

Fagforeningen mener at regionens eget politi også bør kunne ta seg av disse oppgavene for å styrke bemanningen ytterligere.