• Annonseweb
  • Canariavisen – Nyheter fra Gran Canaria og Kanariøyene
  • Det skjer på Gran Canaria – Arrangementer og aktiviteter
  • Lege på Gran Canaria, Tenerife og Lanzarote
  • Nødtelefoner på Kanariøyene
  • Norsk advokat på Gran Canaria
  • Om Canariavisen
  • Personvern
    • Cookies
    • Dine rettigheter
  • Tips Canariavisen
  • Transport – slik kommer du deg rundt på Gran Canaria
fredag, mai 20, 2022
  • Login
Canariavisen Logo
Tips oss
  • MENY

    NYHETER

    Siste nytt

    Gran Canaria

    Tenerife

    Lanzarote

    Fuerteventura

    Spania

    Coronaviruset

    NYTTIG

    Det skjer

    Legehjelp på Kanariøyene

    NIE og residencia

    Nødtelefoner

    Transport

    Fornye pass

    Advokat på Gran Canaria

    TIPS OSS

    Tips oss

    Sentralbord:
    +34 828 811 035

    CANARIAVISEN

    Om Canariavisen

    Annonsering

    Facebook Twitter Instagram Youtube
  • MENY

    NYHETER

    Siste nytt

    Gran Canaria

    Tenerife

    Lanzarote

    Fuerteventura

    Spania

    Coronaviruset

    NYTTIG

    Det skjer

    Legehjelp på Kanariøyene

    NIE og residencia

    Nødtelefoner

    Transport

    Fornye pass

    Advokat på Gran Canaria

    TIPS OSS

    Tips oss

    Sentralbord:
    +34 828 811 035

    CANARIAVISEN

    Om Canariavisen

    Annonsering

    Facebook Twitter Instagram Youtube
Canariavisen

Så farlige er elektriske sparkesykler

Så farlige er elektriske sparkesykler
Leo LundebyLeo Lunde
23:17 på onsdag, 17.02.2021
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Annonse

Leger som jobber på intensivavdelinger var de første som slo alarm om farene ved elektriske sparkesykler. Nå har forsikringsselskapet Mapfre kartlagt hvor farlig disse fremkomstmidlene faktisk kan være.

Ifølge forsikringsgiganten havner nemlig en av tre som blir skadet i ulykker på slike sparkesykler på intensivavdelingen. Det sier mye om hvilke skader som oppstår i slike ulykker, som hovedsaklig består av hodeskader og bruddskader.

Synes på ulykkestallene

Det første som blir klart når man studerer tallene er at antallet ulykker gikk kraftig opp når disse sparkesyklene ble en del av trafikken, og spesielt i store byer. Som i Norge har disse elektriske fremkomstmidlene blitt stadig mer populære, også i Spania. Det synes på ulykkestallene.

Og til tross for pandemien som burde legge en demper på ulykkestallene er det overraskende nok helt motsatt. Sparkesyklene har nemlig tatt enda mer av under pandemien, fordi de byr på lett fremkommelighet i en tid da folk gjerne unngår kollektivtransport.

Over 100 alvorlige ulykker

I Spania ble over 100 alvorlige ulykker på elektriske sparkesykler registrert. Seks personer har mistet livet i dødsulykker. Veksten i antall ulykker med slike fremkomstmidler var på 31%, og antall dødsfall økte med 20%, fra fem til seks dødsfall.

Annonse

Analysen fra Mapfre viser også at nesten alle ulykkene skjer i byområder. Nesten halvparten av de som havner i ulykker er mellom 16-35 år gamle.

60% av tilfellene var kollisjoner med andre kjøretøy, og da spesielt biler i trafikken, men en av fem var påkjørsler av fotgjengere. I 11% av tilfellene var det sjåføren selv som falt og ble skadet.

Hode- og nakkeskader

Som følge av ulykkesstatistikken har Mapfre utførte kollisjonsntester for å se hvordan en ulykke på elektrisk sparkesykkel kan ramme sjåføren og ikke minst andre fotgjengere.

Denne testingen viser at hode- og nakkeskader er typisk for kollisjoner med biler. Dersom en sjåfør på sparkesykkel treffer en fotgjenger går det hardest ut over fotgjengeren, med typiske skader i beina, brystet og hodet. Også sjåføren risikerer alvorlige skader i det påfølgende fallet.

Alvorlige skader

Den nye loven som regulerer elektriske sparkesykler i Spania har satt en makshastighet på 25 kilometer i timen for slike kjøretøy. Med den hastigheten risikerer man alvorlige skader, både på sjåføren og fotgjengere som blir truffet.

De seks dødsfallene som ble registrert i ulykker på sparkesykler i 2020 var i Catalonia, Barcelona-regionen, Galicia og Benidorm.

Les også:

Fartsbegrensning og promillegrense – slik er de nye reglene

 

10 år gammel jente

I halvparten av tilfellene var sjåføren 16-35 år. Fire menn og en kvinne mistet livet, i tillegg til en ti år gammel jente som fikk alvorlige hodeskader da hun falt.

Halvparten av dødsulykkene involverte andre kjøretøy, mens halvparten ble forårsaket av fall. I 40% av tilfellene var det hodeskader som førte til dødsfallet, spesielt fordi sjåføren ikke brukte hjelm.

I tillegg påpeker ekspertene av uaktsomhet hos andre (sjåfører og fotgjengere) og kjøring på veier hvor sparkesykler ikke er tillatt var medvirkende faktorer.

Også sjåførens lave alder anses som en risikofaktor, noe de mange kommuner har forsøkt å forhindre ved å innføre aldersgrense på 15-16 år for bruk av sparkesyklene.

Dette bør du gjøre

Mapfre er enige med legene på intensivavdelingene om hvilke sikkerhetstiltak man alltid må ta. Øverst på lista står bruk av hjelm, noe de mener bør være obligatorisk. Refleksvest er viktig for synlighet, og høretelefoner som spiller musikk kan forhindre at man har oppmerksomheten rettet på omgivelsene.

Av de mindre alvorlige skadene er det mange beinbrudd, som gir ekspertene grunn til å advare mot å bremse med foten. Kjøring på fortau setter også fotgjengere i fare, og er nå forbudt etter at nye reguleringer ble innført. Forskerne påpeker også at man bør gå av sparkesykkelen for å krysse veien, slik man også bør med sykkel.

 

 

  • Om Canariavisen
  • Tips oss
  • Personvern
  • Transport
  • Advokat
  • Nødtelefoner
  • Lege på Kanariøyene
  • Fornye pass
  • Norsk vaktmester på Gran Canaria
  • NIE og residencia
Sentralbord:
+34 828 81 10 35
+47 800 11 574

Ansvarlig redaktør: Leo Lunde
Utviklingsredaktør: Mikkal Andre Alfredsen

Post- og besøksadresse:
Calle Bravo Murillo 34
35003 Las Palmas de Gran Canaria
(Besøk kun etter avtale)

© 2021 Canariavisen - Alle rettigheter forbeholdt.
Kopiering uten tillatelse er ikke tillatt.
Canariavisen har ikke ansvar for innhold på eksterne lenker.
Canariavisen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

  • Nyheter
  • Nyttig
  • Gran Canaria
  • Tenerife
  • Lanzarote
  • Munnbind i Spania
  • Om Canariavisen
  • Tips oss
  • Annonsering

Ansvarlig redaktør: Leo Lunde
Utviklingsredaktør: Mikkal Andre Alfredsen

Post- og besøksadresse:
Calle Bravo Murillo 34
35003 Las Palmas de Gran Canaria
(Besøk kun etter avtale)

© 2021 Canariavisen - Alle rettigheter forbeholdt.
Kopiering uten tillatelse er ikke tillatt.
Canariavisen har ikke ansvar for innhold på eksterne lenker.
Canariavisen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist