Siste
Foto: Aena

Aena krever 100% leie av bedriftene, til tross for den pågående krisen


Den statlige flyplassoperatøren Aena krever for tiden inn leie og avgifter fra alle bedriftene som holder til på Gran Canaria-flyplassen, og gir ikke en eneste eurocent i rabatt, til tross for at helsekrisen har ført til dramatisk reduksjon i antall reisende.

Ledelsen i Aena har forhandlet med butikker og utesteder på Gran Canaria-flyplassen om å justere leien siden i sommer. Passasjerantallet har falt med rundt 70% i perioden, og salget har gått ned 90%, ifølge bedriftseierne.

I tillegg til å kreve en andel på opptil 45% av salget og 70% for annonsering, tar Aena også betalt en fast sum i året. I Spania omsetter Aena rundt 1,2 milliarder euro i året, bare på bedrifter som holder til på flyplassene deres. På Kanariøyene utgjør denne omsetningen 150 millioner euro i året.

Holdt utenfor

Aena har foreslått en løsning hvor de deler leien for 2019 på antall passasjerer det året og så ganger det med passasjerene i 2020. Selskapene gikk med på dette, og avtalen ble signert med selskaper som driver bilutleie i november. Men til bedrifteiernes store overraskelse ble andre butikker og restauranter holdt utenfor avtalen.

Aena har kommet med et annet forslag til disse bedriftene. Dette innebærer at flyplassoperatøren vil hente inn den faste, årlige summen for perioden 1. mars - 14. mars, da driften gikk som normalt, ikke ta betalt for månedene med portforbud, og 50% betalt fra juni - september 2021. Aena hevder krisen da vil være over.

Ultimatum

Avtalen innebærer også en klausul om at bedriftene fraskriver seg all rett til å kreve noe av Aena i etterkant, og et ultimatum om at 100% av leien vil bli krevd inn dersom selskapene ikke benytter seg av denne avtalen – inkludert for perioden da landet var nedstengt.

Svarfristen gikk ut på mandag, men ifølge Canarias 7 har kun 10% valgt å godta denne. Dermed har Aena fulgt opp med sin trussel, og krever nå inn 100% av leien for hele 2020. Flere mindre bedrifter som holder til på flyplassen vurderer nå å ta saken til retten, og noen små aktører har allerede gjort dette.

De større aktørene har valgt å heller satse på forhandlinger med Aena.