Den spanske regjeringen erklærte 19. mars at alle hoteller i Spania må stenge.
Den nye ordren som er sendt ut gjør det klart at alle hoteller skal stenge så snart det ikke har flere gjester igjen, men at dette kan skje senest syv kalenderdager fra loven trer i kraft. Dette betyr at alle hoteller må stenge senest 26. mars. Bare på Kanariøyene påvirker dette 1807 hoteller og 423.125 sengeplasser. I tillegg blir 68.000 ansatte rammet av midlertidig arbeidsledighet.Nordmenn rammet
Nordmannen Kjetil Sveinsborg, som er på ferie på Gran Canaria, er en av de som fryktet at han ville bli rammet av at hotellet hans nå må stenge. Ettersom flere hoteller har satt sin stengedato før dette er han som så mange andre avhengige av at reisebyrået sørger for flyreise hjem så raskt som mulig.– Vi jobber kontinuerlig
– Jeg kjenner ikke til denne saken spesifikt, men generelt kan jeg si at i denne ekstraordinære situasjonen så jobber vi på spreng for å finne best mulige løsninger for alle våre kunder. Flyruter endrer seg, avganger kanselleres, det er veldig mange som nå skal hentes hjem og som du sier så er det nå også hoteller som må stenge, sier kommunikasjonsansvarlig i TUI Norge, Nora Aspengren, til Canariavisen. – Jeg har full forståelse for at dette kan være en utfordrende og uoversiktlig situasjon for mange, men vi er klar over endringene som skjer og vi jobber kontinuerlig for å finne løsninger for å få våre gjester hjem så raskt som mulig, og på best mulig måte. Også Ving har gjester som nå blir tvunget til å forlate hotellene sine før planlagt avreisedato, slik Canariavisen kunne skrive om i går.Finnes unntak
I ordren som nå er sendt ut finnes det enkelte unntak. Komplekser som har gjester over lengre, sesongbaserte opphold, kan holde åpent. Det stilles krav til at de som bor her har alle fasiliteter de trenger i leiligheten, slik at de kan holde seg innendørs og forholde seg til portforbudet.TUI takker kundene
Kommunikasjonsansvarlig i TUI legger ikke skjul på at dette er en utfordrende situasjon, og takker nå kundene.– Vi ønsker også å takke kundene våre der ute, de har vist stor forståelse og tålmodighet i denne situasjonen, det setter vi enormt stor pris på. Og vit at hele vår organisasjon jobber med å finne løsninger for alle, og alle vil bli informert så raskt vi har informasjon å dele, avslutter Aspengren.