Ananas-kaos i Spania – gjør du dette risikerer du å havne på en date
Hva har en opp-ned ananas med kjærlighet å gjøre? Det er spørsmålet mange i Spania har stilt seg etter at en ny trend tok over dagligvarekjeden Mercadona.
Mellom kl. 19 og 20 har det i det siste vært uvanlig travelt, da single spanjoler valfarter til butikkene for å finne en mulig flamme – med en ananas i handlevognen som tegn på romantiske intensjoner.
Den litt rare trenden ser ut til å ha startet med en video på TikTok, der skuespilleren og komikeren Vivy Lin spøkte om at Mercadona var det nye sjekkestedet – spesielt dersom du plasserer en ananas opp-ned i handlekurven din og går inn i vinavdelingen.
– Tidspunktet for å finne en date i Mercadona er mellom 19 og 20, sa Lin i videoen.
Og som kjent, spøker man ikke med kjærligheten.
Dette førte raskt til en bølge av single mennesker som stormet til frukt- og vinavdelingen på jakt etter et romantisk øyeblikk.
I ekte spansk stil har det hele blitt en festlig affære, men ikke uten konsekvenser.
Politiet i Bilbao måtte faktisk rykke ut til en lokal Mercadona etter at en gruppe ungdommer ble litt for livlige, men heldigvis ble det ingen alvorlige problemer – bare veldig mange handlevogner med ananas ingen hadde tenkt til å kjøpe.
I Madrid skapte en mann utkledd som en gigantisk ananas oppstuss. Det viste seg å være et utdrikningslag.
Men ikke alle er like begeistret. Flere Mercadona-ansatte har visstnok fått nok av å rydde bort handlekurver fulle av ubrukte varer, deriblant ananaser som aldri fant veien til kassen.
En video som har gått viralt viser en ansatt som frustrert skyver en vogn full av ananaser tilbake til lageret, akkurat i tide før kl. 19.
Slike triks biter imidlertid ikke på de som virkelig er bestemt på å finne kjærligheten i matbutikken. Kreative sjeler har derfor funnet smarte måter å omgå Mercadonas ananas-opprydding.
Selv om trenden har brakt med seg en god dose latter og lettsindighet, har noen kommentatorer, som Susana Quadrado i avisen La Vanguardia, uttrykt bekymring for hvordan sosiale medier kan påvirke folks oppførsel.
Hun skriver at det viser hvor lett det er for digitale plattformer å manipulere sosiale normer – selv når det bare dreier seg om noe så uskyldig som en frukt.
Og mens kjærlighet kanskje ikke er garantert i vinavdelingen, er det helt sikkert at denne ananas-historien har gitt Spania noe å smile av – og kanskje til og med et nytt sted for romantikk, rett ved siden av druene og chablisen.