Siste

Armas-fergene skal håndtere transport for posten mellom fastlandet og Kanariøyene


Det kanariske selskapet vinner seks av syv anbud for å frakte post mellom Kanariøyene og fastlandet.

Naviera Armas-gruppen kontrollerer nå nesten all skipstransport for post mellom Kanariøyene og fastlandet. De har vunnet seks av syv anbud lagt ut av staten.

Armas og deres underselskap Trasmediterránea får nå ansvaret for fem av rutene med skip, og Naviera Armas opererer de andre rutene i den fire år lange kontraktperioden.

Seks millioner euro

Kontrakten har en antatt verdi på seks millioner euro.

Trasmediterránea skal operere to av de tre rutene fra Las Palmas, med avganger tirsdager og ankomst torsdager, og med avgang på fredag eller lørdag og ankomst søndag eller mandag.

Naviera Armas skal håndtere rutene fra fastlandet på lørdag.

Det vil bli fraktet 52 kontainere mot fastlandet per år, og 156 kontainere tilbake til øygruppen. Dette tilsvarer tre kontainere per uke med post.

Ustabil postgang

Hvis du noen gang har forsøkt å motta eller sende en pakke eller brev på Kanariøyene vet du at postgangen til tider kan være ganske ustabil på øygruppen. På tross av dette øker netthandelen på Kanariøyene.

Ifølge Canariajournalen har toll- og avgiftsproblematikken på Kanariøyene gjort at øyene ligger langt etter andre spanske regioner når det kommer til netthandel. Mange nettbutikker leverer rett og slett ikke varer til Kanariøyene på grunn av kompliserte regler for avgifter og toll.

Det er imidlertid satt igang tiltak for å bedre dette. Grensen for tollfrie kjøp er nå hevet fra 22 euro til 150 euro. Dette bidrar til å øke netthandelen på Gran Canaria, og dermed også behovet for mer kapasitet hos det spanske postkontoret, Correos.

Den nye fraktavtalen vil forhåpentligvis sikre en mer stabil postgang til øygruppen.