Siste
Sikkerhetskontrollen på Gardermoen. I køen har det blitt færre forretningsreisende. Foto: Cloudy Design/Shutterstock

Blir dyrere å fly til Spania

Mer avgifter i begge ender.


Rekordmange nordmenn har dratt på ferie i år, men forretningsreisende svikter etter økt digitalisering. Nå må Avinor hente inn det tapte, og det må flyselskapene betale økte avgifter for. 

Avinor anslo tidligere at flytrafikken ville være tilbake på 2019-nivå i 2024/2025. Nå har de justert anslaget til 2027/2028, skriver selskapet bak Norges flyplasser i en pressemelding. 

Mye av årsaken er at forretningsreisende tar flere seminarer og jobbmøter digitalt etter pandemien. Men også redusert taxfree-kvote får mye av skylda, etter at Avinor tapte 400 millioner kroner på regjeringens innstramming.

Sliter med å få endene til å møtes

Økte priser for flyselskapene når Avinor sliter med å få endene til å møtes, betyr naturligvis også økte priser for oss forbrukere. 

– Vi ser at trafikken har tatt seg opp igjen, men det er først og fremst på fritidsreiser. Forretningsreiser og konferanser tas i større grad digitalt, sier Avinor-sjef Abraham Foss.

Gjennom pandemien har Avinor tapt hele 16 milliarder kroner på redusert trafikk. De har kuttet over en milliard i driftskostnader, men det dekker ikke tapene. 

Aena skrur også opp prisene

Men det er ikke bare den norske flyplassoperatøren som har innsett at sparegrisen har blitt lettere etter pandemien.

Også den spanske flyplassoperaten Aena har varslet prisøkninger, noe Canariavisen har omtalt tidligere. 

– Skyter seg selv i foten

Kommersiell direktør i Finn Reise, Finn Berge, advarer mot konsekvensene av avgiftsøkninger hos Avinor nå.

– Billettprisene må økes hvis avgiftene går opp. Det kan medføre lavere etterspørsel, det vil si at færre seter blir solgt. Dessuten vil flyruter som får lavt volum sannsynligvis kuttes, for flyselskapene må tjene penger, advarer Berge overfor nettstedet Flysmart24

– Avinor tenker feil, og de skyter seg selv i foten. De skal jo heller stimulere til at flere velger å bruke deres flyplasser, ikke få flere til å velge og ikke bruke de, mener han. 

 

Debatt
Canariavisen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.