Siste
Foto: Guaguas Municipales

Blodrøde tall og dårlige utsikter for bybussene


Bybussene i Las Palmas sliter økonomisk. Det viser tall fra årets første kvartal, der selskapet Guaguas Municipales tapte 800 000 euro og omsatte for en halv million euro mindre. Utgiftene til selskapet havnet på 300 000 euro over estimatene for første kvartal.

Det er tre faktorer som fører til økte kostnader og lavere omsetning for selskapet.

Tre hovedgrunner til den vanskelige situasjonen

Først og fremst har coronatiltakene i første kvartal vært beinharde. Det har ført til lite turister og ikke minst mindre mobilitet. Færre folk bruker altså bybussene.

På toppen av dette har drivstoffprisene økt og ført til høyere utgifter.

Selskapet har også satt ned prisen på sitt ungdomskort Wawa Joven, som alle under 20 år kan få, fra 28 til 20 euro. Dette skulle øyrådet på Gran Canaria kompensere selskapet for, men det har så langt ikke blitt gjort.

Kontantnekt gir færre brukere

Det er også mulig at selskapets kontantnekt som følge av pandemien har ført til færre brukere.

Selskapet har blitt pålagt dette av transportmyndighetene på Gran Canaria, men de ønsker nå at passasjerer igjen skal få denne muligheten.

Om dette ønsket blir hørt av myndighetene er foreløpig uklart, ettersom kontanter kan føre til økt smittespredning.

I 2020 gikk det også dårlig for selskapet. Hele 13,5 millioner færre passasjerer førte til røde tall på rundt 1,3 millioner euro.

Må be kommunen om mer

Som følge av de negative tallene må selskapet nå be Las Palmas kommune om hjelp fra felleskassa, som for tiden rommer 316 millioner euro. Det er foreløpig uvisst hvilket beløp selskapet vil be kommunen om.

Fra før bidrar kommunen med 16,7 millioner euro til bybussene, men det er allerede vedtatt at kommunen vil øke dette med 1,28 millioner euro.

Slik blir den nnye MetroGuagua-stasjonen i Las Palmas


 

Gjeld til EU

Guaguas Municipales skylder også penger til Den europeiske investeringsbanken EIB, som har delfinansiert kostnadene for det nye kollektivprosjektet MetroGuagua i byen.

Første nedbetaling på lånet skal være på fem millioner euro mot slutten av 2021. Målet var opprinnelig at lånet skulle nedbetales med inntekter fra det nye transportsystemet, men forsinkelser som trolig fører til utsettelser frem til 2023 har gjort dette umulig.

Dermed må lånet til EIB nedbetales før MetroGuagua har kjørt en eneste meter.