Siste
Apartamentos Eden er et trestjerners hotell i feriebyen Puerto Rico på Gran Canaria. Foto: TUI

Opplevde feriemareritt i Puerto Rico: –⁠ Vi er rasende

Da de klaget på dårlig rengjøring og veggedyr på rommet, ble de truet med politianmeldelse og utkastelse fra hotellet om de ikke fjernet innlegget på Facebook.


Da de to danske venninnene Maria Louise Bjerregaard og Kathrine Jensen ankom hotellet, ventet de seg en fin ferie på Gran Canaria. Uka de hadde bestilt på Apartamentos Eden i feriebyen Puerto Rico, viste seg imidlertid å bli jentenes største mareritt, ifølge den danske avisa Ekstrabladet

Det begynte fra det sekundet de kom inn på rommet. Der fant de angivelig veggedyr, og varslet straks hotellet for å få et nytt rom. 

Hotellet skal ifølge jentene ha nektet, og sa at det ikke var veggedyr. 

Etter en lang diskusjon med hotellet og TUIs guide på stedet, fikk de til slutt en rengjøring og et rom de to kvinnene godtok å flytte til. Men det var bare begynnelsen på problemene. 

Da de delte sin opplevelse på Facebook og tagget TUI, kom det brev fra TUI. Brevet har Ekstrabladet fått tilgang til. 

«Vi skriver til deg for å gi deg en offisiell advarsel fordi du har delt misvisende informasjon og skade på hotellinteriør, hvilket skjedde under din ferie. Vi forstår at du er her for å nyte din ferie, men for andres skyld, er denne typen oppførsel ikke akseptabelt. I forbindelse med dette brevet ber vi deg om at du endrer din atferd, slik at andre ikke påvirkes, og at alle kan få lov til å nyte deres ferie.»

Brevet var signert «Ditt TUI resort-team» og hadde TUI sine farger og logo på seg. 

 

– I sjokk

– Vi er begge to i sjokk. Vi har ikke ødelagt noe, men bare delt vår opplevelse, video og bilder fra rommet som vi fikk. Vi lyver ikke, og det er ikke misvisende i forhold til den opplevelsen vi hadde første natt, sier Maria Louise Bjerregaard. 

De to forsøkte ifølge dem selv å gå i dialog med hotellet etter å ha fått brevet. Da fikk de beskjed av personalet om at de skulle anmeldes til politiet og kastes ut av hotellet, hvis de ikke slettet innlegget, forklarer de til den danske avisa. 

Ekstrabladet skriver at de har hørt lydopptak av samtalen, og kan bekrefte kvinnenes versjon av hendelsen. 

På dette tidspunktet var venninnene naturligvis sjokkerte. De kontaktet derfor både det danske Utenriksdepartementet og politiet. De fikk forsikringer om at de ikke hadde gjort noe galt, og hotellet trakk trusselen. Beskjeden kom fra hotellsjefen, som tok kontakt med de to gjestene. 

De fikk også tilbud om 2500 kroner i kompensasjon fra TUI. 

 

– Rasende

Bjerregaard og Jensen raser nå over måten de ble behandlet på. 

– Men hør nå her. Jeg har ikke dratt på ferie for å få penger tilbake. Vi er rasende og det her er skikkelig kjedelig. TUI kunne jo bare å ha hjulpet oss og gitt oss et rent rom uten insekter fra begynnelsen av den første natta, så hadde det ikke vært noe problem, sier Maria Louise Bjerregaard til Ekstrabladet. 

 

– Ikke normal prosedyre

TUI sier slike brev og trusler om utkastelse ikke er normal prosedyre. 

- Det er så absolutt ikke normal prosedyre, og jeg har aldri sett et slikt brev før. Etter det jeg vet er brevet utdelt av oss, men på hotellets forespørsel. Det er hotellet som har presset på overfor våre guider for å få laget dette brevet, sier kommunikasjonssjef i TUI, Mikkel Hansen, til Ekstrabladet.

– Vi har regler og prosedyrer for alt, og alle kunder skal ha samme muligheter, rettigheter og behandling, uansett hvordan de oppfører seg. Jeg vet ikke hva som skjedde før denne samtalen, men under normale omstendigheter vil vi aldri bekymre oss om eller bruke tid på hva våres kunder legger ut på sosiale medier. Og det skal aldri ha innflytelse på hvordan vi hjelper dem, sier Hansen. 

Canariavisen har tatt direkte kontakt med Apartamentos Eden for en kommentar. På telefon hevder de at historien ikke stemmer overens med deres opplevelse, men henviser til øvre ledelse ved Hotel Altamar for en kommentar. Canariavisen har så langt ikke fått svar på henvendelsene dit. Vi oppdaterer saken hvis hotellet svarer på våre spørsmål.