Dette kan bli fremtidsplanene for Playa del Inglés
En omfattende rapport tar for seg hvordan Maspalomas-områdets kjøpesentre kan bygges for fremtiden.
I en ny og omfattende rapport bestilt av øyrådet på Gran Canaria, foreslås det en rekke tiltak for å rehabilitere de forfalte turistområdene sør på Gran Canaria.
Spesifikt ser rapporten på revitalisering av utslitte og forlatte kjøpesentre i Playa del Inglés og resten av Maspalomas-området.
115 sider om kjøpesentrene
Rapporten, kalt «Kjøpesentre i turistområdene i San Bartolomé de Tirajana: Bakrunn, konsepter og strategier for rehabilitering og modernisering», har økonom, turismeekspert og bedriftsrådgiver Antonio Garzón Beckmann, skrevet ikke mindre enn 115 sider om temaet.
Studien ble bestilt av turistmyndighetene i øyrådet, Turismo de Gran Canaria, og inkluderer analyser med forslag for de åtte mest utslitte kjøpesentrene: Kasbah, Plaza, Metro, Annex II, Cita, Oasis, Parque Europa, Águila Roya og Faro II.
Den tar også for seg syv andre sentere og handelsområdet ved golfbanen, riktignok i mindre detalj.
Må spesialiseres
Garzón gjør det helt klart i sin studie: generiske, vanlige kjøpesentre, tilhører fortiden.
Det han vil ha inn er spesialiserte konsepter, der hvert senter har et unikt og eksklusivt tilbud.
Blant de viktigste kundegruppene er den såkalte sølvkunden – turister over 50 år med fet lommebok – og at tiltak for å tiltrekke seg denne gruppen kunder må bestå av en felles innsats og et koordinert arbeide.
Her trekker han blant annet frem heiser og tilrettelegging som gjør bevegelse fra ulike områder enklere.
I studien har Garzón også egne idéer om hvordan de ulike sentrene kan benyttes i fremtiden.
Plaza vil han for eksempel gjøre om til parkeringshus med butikker på taket. Metro og Kasbah kan kombinere overnatting og shopping, mener han.
Vil utvikle områdene i etapper
Det hele fremstilles som en pågående utvikling av turistområdene, oppdelt i versjon – litt som når en utvikler gir ut en ny versjon av et dataprogram.
Playa del Inglés 1.0 innebærer at kjøpesentrene får en ansiktsløftning. Neste skritt, Playa del Inglés 2.0, vil gå et skritt videre, med kjøpesentre dedikert til ulike målgrupper.
Ulike kundegrupper – ulike sentre
Her skal de forskjellige sentrene tiltrekke seg ulike kundegrupper, som for eksempel familier, eldre, lokale innbyggere og sesongbaserte besøkende.
Et eksempel på dette som kommer frem av studien, er et Europa Park dedikert til familier, et senter spesialisert for de eldre på Kasbah, mens Metro kan få et tilbud for lokale innbyggere.
Et gjennombygd Cita-senter bør orienteres mot sesongbaserte besøkende, mener Garzón. I dag er det Cita som dekker mye av dette markedet, med mange butikker som stenger om sommeren.