Siste

Dramatisk fall i varehandelen på Kanariøyene


Varehandelen på Kanariøyene har falt med 39,7 prosent i april.

Unntakstilstanden har ført til at varehandelen opplevde sitt mest dramatiske fall noensinne i april. Et fall på nesten 40 prosent sammenlignet med samme periode i fjor er også blant de mest dramatiske fallene i Spania, og er en ekstra «straff» til en region som allerede har mistet 300 000 turister.

Kanariøyene ble kun overgått av Ceuta og Melilla, som opplevde henholdsvis 40,6 og 49,1 prosent nedgang.

Netthandel økte

Ettersom nesten alle butikker har måttet stenge i lange perioder som følge av unntakstilstanden har netthandel økt. Selskaper slik som Amazon har opplevd rekordsalg, og økt med 52,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Amazon måtte gå så langt som å endre sine nettsider slik at de ikke oppfordret til mersalg, da de har opplevd store problemer med kapasiteten i flere land som følge av økningen.

Flere bedrifter på Kanariøyene har også forsøkt å tilpasse seg ved å tilby netthandel.

Den kanariske matvarekjeden Hiperdino opplevde en så kraftig økning i antallet bestillinger på nett at de måtte stenge nettbutikken i lengre perioder.

Ikea på Kanariøyene har hatt kampanjer hvor de tilbyr gratis frakt, slik at kundene kunne handle på nett uten ekstra kostnader.

Kanariøyene hardt rammet

Arbeidsledigheten steg også i perioden, med 3,4 prosent.

Den dramatiske fallet i varehandelen som ble registrert i april kom etter en kraftig nedgang i mars. Da så handelen en nedgang på 20,9 prosent sammenlignet med året før. Også den måneden ble Kanariøyene rammet hardere enn resten av landet, som i gjennomsnitt opplevde en nedgang på 14,5 prosent.

Avhengig av turisme

En av hovedårsakene til at Kanariøyene blir så hardt rammet er avhengigheten til turisme. Industrien genererte hele 35% av brutto nasjonalprodukt for øygruppen i 2019, men er som følge av coronakrisen nå helt fraværende i økonomien.

Også resten av landet har blitt hardt rammet av nedgangen. På nasjonal basis har varehandelen opplevd en nedgang på 31,5 prosent.

Rammer små bedrifter

Situasjonen har gått spesielt hardt ut over små og uavhengige butikker.

Store dagligvarekjeder har nemlig sett en oppgang i salget på hele 9,1 prosent, noe som bekrefter tendensen til at forbrukere velger store butikker når de skal handle inn varer i disse tider.