Du risikerer fengsel
Gjør du dette risikerer du bøter, tap av poeng på førerkortet og i verste fall fengsel.
De er elsket og hatet. Elektriske sparkesykler har uten tvil blitt populære i Spania, og det har ført med seg en hel del problemer langs veier og fortau.
Det antas at det finnes over en million elektriske sparkesykler og scootere på spanske veier.
Som i mange andre land ble folk både påkjørt og nedkjørt. Fotgjengere ble dessuten utkjørt, i forsøket på å unngå galskapen som til tider oppstod, når ungdom og fulle folk stilte seg på to hjul med en
littfor kraftig elektrisk motor.
Spania innførte reguleringer 2. januar 2021, som skulle få kontroll på de mange farlige situasjonene.
21. mars i fjor ble det også innført en seksjon i loven som lar kommunene innføre krav om hjelm.
Det skjedde etter at 97 personer ble innlagt, 1097 skader ble innrapportert og åtte personer mistet livet året før.
Disse gjelder loven for
Loven gjelder ikke bare elektriske sparkesykler, men også andre elektriske mobilitetskjøretøy, som ståhjulinger og elektriske scootere av den typen som ligner en forvokst sparkesykkel med sykkelsete.
Sistnevnte er imidlertid i en gråsone, fordi såkalte VMP (Vehículo de Movilidad Personal, eller personlig mobilitetskjøretøy) kun kan være utstyrt med et sete om de også har selvbalanserende teknologi, ifølge loven.
For ordens skyld gjelder ikke loven fremkomstmidler som brukes av forflytningshemmede personer.
Vi vil også nevne at trafikkdirektoratet krever at alle elektriske scootere ol. utstyr som selges må være sertifisert i henhold til loven fra 22. januar 2024. Det gjelder blant annet sertifisering av bremser, refleks, varselshorn, hjul ol.
Forbudt på fortau
Dette er noe mange åpenbart ikke har fått med seg. Elektriske scootere kan ikke kjøres på fortau og i fotgjengersoner. Det inkluderer også parker, plazaer, fortau, fotgjengeroverganger og i gågater.
De er derimot forvist til veien sammen med andre motoriserte kjøretøy, samt på sykkelvei.
På veier som både brukes av biler og fotgjengere har du lov til å kjøre, men i maks 10 km/t, og fotgjengere har førsteretten.
Det er også forbudt å kjøre elektriske scootere i tunnel.
Så farlig er elektriske sparkesykler:
No audio/video configured in the player.
Error loading media
Så farlige er elektriske sparkesykler
Share this video
00:00
Live
00:00 / 01:54
Copy video url
Play / Pause
Mute / Unmute
Report a problem
Language
Back
Default
English
Español
Українська
Русский
Share
Back
Mow Player
Fartsgrense
Uansett fartsgrense langs veien er maks hastighet en elektrisk scooter kan oppnå 25 km/t. Om ditt kjøretøy er raskere er det ulovlig å bruke under denne loven, og i så fall må kjøretøyet registreres som moped og dermed følge reglene for disse.
Forsikring
Foreløpig trenger du ikke forsikring for å kjøre med kjøretøy under dette lovverket, men det betyr ikke at du ikke trenger en.
Flere regioner i Spania krever nemlig dette i henhold til lokale lover, slik som i Alicante, Barcelona og Benidorm. Sjekk med ditt lokale trafikkdirektorat om du er i tvil. Du finner en oversikt over kontorene til DGT her.
Trafikkdirektoratet anbefaler likevel at du har en forsikring uansett hvor i Spania du er, siden denne dekker deg i tilfelle ulykker og skader hvor du blir erstatningsansvarlig.
Har du ikke forsikring risikerer du at eventuelle offer for skader tar deg til retten i Spania.
Trafikkdirektoratet har sagt at de ønsker å innføre obligatorisk forsikring i fremtiden, så dette kan altså endre seg.
Det finnes flere selskaper som tilbyr egne forsikringer for elektriske sparkesykler, inkludert AXA og Línea Directa. Sistnevnte er unik fordi du aktiverer forsikringen per minutt fra mobilen din, og betaler 2 eurocent per minutt du kjører.
Passasjerer
Glem det. Det er absolutt og overhodet ikke lov. Ikke bare er loven klar på dette, men det er også direkte farlig. Elektriske sparkesykler og andre lignende kjøretøy er ment for én person.
Hjelm
Det kan være livsfarlig å kjøre elektriske sparkesykler. I 2020 døde åtte personer. Det er dessuten påbudt å bruke hjelm i mange spanske regioner og kommuner.
Brudd på lokale forskrifter om hjelm kan føre til bøter på opptil 200 euro og konfiskering av kjøretøyet.
Samme regler som for biler
I tillegg til de spesifikke reglene som gjelder for elektriske scootere, gjelder alle de samme lovene som for biler og andre motorister på veien.
Det vil si at du må følge skilter, trafikklys, kjøreretning, stoppe for fotgjengere, holde deg i riktig fil i rundkjøringer og følge vikeplikt og stoppskilt.
Husk at det også er forbudt å ha på seg høretelefoner, bruke mobiltelefoner og være edru når du kjører.
Dette innebærer også at du kan bli stoppet i promillekontroll, og dermed straffes for fyllekjøring hvis du har drukket alkohol før du kjører en slik scooter. For de under 18 år er grensen på 0 mg/l blod. Se faktaboks i bunnen av saken for bøter og alkoholgrenser i Spania.
Dette er regler du kan fra før hvis du har førerkort. Hvis ikke bør du sette deg inn i alle reglene som gjelder langs veien, slik at du overholder loven til enhver tid.