ENDRINGER: Snart må du oppgi enda mer personlig informasjon til hotellet i Spania. Foto: Shutterstock

Alt vi vet om den nye «Big Brother-loven» i Spania –⁠ slik skal turistene overvåkes

Fra 1. oktober vil Spania kreve ny og omfattende innsamling av personlig informasjon om alle som bor på hotell og i ferieboliger.

Publisert Sist oppdatert

Fra oktober 2021 har Spania hatt strenge regler for registrering av gjester på hoteller og andre overnattingssteder.

Reglene kom med kongelig dekret 933/2021, som stilte krav om at hoteller måtte rapportere informasjon om sine gjester til spanske myndigheter.

Dette inkluderte alt fra passinformasjon og nasjonalitet til fødselsdato og adresse.

Fra 1. oktober kommer nye endringer i regelverket, og spanske myndigheter skal nå få vite enda mer om deg som gjest.

Dette har ført til sterke reaksjoner fra både turister og hotellnæringen.

Hva må du nå oppgi som turist?

Med de nye reglene må turister gi fra seg enda mer personlig informasjon enn tidligere, ifølge hotellforeningen Hosteltur.

Her er en oversikt over hva du må være forberedt på å oppgi ved innsjekking:
  • Fullt navn
  • Type og nummer på identifikasjonsdokument (f.eks. pass)
  • Fødselsdato
  • Kjønn
  • Nasjonalitet
  • Bostedsadresse hjemme
  • Mobilnummer
  • E-postadresse
Og ikke nok med det – detaljene om selve oppholdet må også med. Dette inkluderer:
  • Dato og tid for innsjekking
  • Forventet avreisedato
  • Antall personer som bor på rommet
  • Romnummer eller hvilken type enhet du bor i
  • Betalingsmetode og betalingsdato
  • Om du har hatt tilgang på internett på rommet

Det er derimot ikke slik at du må oppgi kontonummer, slik enkelte medier har hevdet. I nesten alle tilfeller blir opphold på hotell betalt med kort – dermed er det informasjon om denne betalingsmetoden som skal rapporteres til politiet.

Dette er informasjon hoteller og overnattingssteder allerede sitter på – endringen ligger altså i at også betalingsinformasjonen din nå må rapporteres til politiet.

Til sammen dreier det seg om 17 datapunkter som nå må rapporteres inn.

Dette er likevel betydelig mer informasjon enn det som var nødvendig før lovendringen, og særlig det faktum at kontaktinformasjon som telefonnummer og e-post nå må registreres, har fått flere til å reagere.

– Jeg bruker ikke e-post. Får jeg ikke reise til Gran Canaria lenger?

Det er spørsmål Canariavisen har fått i forbindelse med den nye loven. Som svar på dette kan vi si lite annet enn at en e-post stort sett alltid er påkrevd for å gjennomføre enhver type bestilling av ferieopphold, uansett hvor du reiser.

Dette er noe som brukes som innlogging i bestillingsportaler og for å motta bookingbekreftelse fra hoteller.

Hva betyr det for deg som turist?

Dette betyr kort og godt at du må oppgi litt mer informasjon ved innsjekking. Det meste vil trolig gå automatisk, slik som betalingsdetaljer og adresse, siden både dette og telefonnummer/e-post er noe hotellet som regel sitter på uansett.

Konsekvensene for deg som turist blir imidlertid at den spanske stat nå vil kreve inn og sitte på betraktelig mer informasjon om deg som besøker landet.

Hotellene må i tillegg lagre all denne informasjonen om deg i tre år, og loven spesifiserer at dette må gjøres på en trygg måte.

Det er imidlertid en kjennsgjerning at der det finnes store mengder personinformasjon, finnes det også ofte sårbarheter som kriminelle kan benytte seg av.

Dermed er dette først og fremst et spørsmål om personvern for deg som turist, i tillegg til at innsjekkingen kan bli litt lenger – spesielt i begynnelsen ettersom hotellene har advart mot manglende kapasitet til å gjennomføre og overholde disse endringene.

Canariavisen har fått flere henvendelser fra turister som lurer på om de nå må avlevere masse dokumentasjon ved ankomst på flyplassen. Svaret på det er et klart nei. Det er hoteller og overnattingssteder som skal samle inn informasjonen, og dette vil trolig kreve utfylling av et skjema, enten før ankomst på nett, eller i resepsjonen.

Dette kommer i tillegg til den tidligere innsamlingen, slik som at det blir tatt kopi av pass og tatt reservasjon i et kredittkort ved innsjekking.

Hotellene får mer jobb

For hoteller og andre overnattingssteder betyr de nye reglene ekstra arbeid. Ikke bare må all denne informasjonen samles inn, men den må også lagres trygt i tre år og sendes til myndighetene via en ny digital plattform. Denne plattformen skal erstatte de gamle systemene som nasjonalpolitiet Guardia Civil tidligere brukte.

I tillegg til økt administrativt arbeid, krever loven også at hotellene har systemer på plass for å samle inn, lagre og sende informasjonen på en sikker måte.

For mange hoteller innebærer dette nye kostnader og investeringer i teknologi, noe som kan slå negativt ut på deres konkurranseevne sammenlignet med overnattingssteder i andre europeiske land, skriver avisa El Día.

Fire hotell- og overnattingsforeninger som jobber på vegne av hotellindustrien har lagt frem krav om at loven må stoppes, ifølge CincoDías.

Målet med loven

Spanske myndigheter har tydelig signalisert at de ønsker mer kontroll over hvem som bor på landets hoteller.

Målet er blant annet å ta ettersøkte personer, samt identifisere lovbrytere som besøker landet raskt og enkelt.

Powered by Labrador CMS