Flyplassen på Gran Canaria. Foto: Markus Mainka/Shutterstock

Derfor må du stå i lang innsjekkingskø på Gran Canaria

Spanske flyplasser henger etter på teknologifronten, og manuell innsjekk med lange køer råder fremdeles. Det kan snart forandre seg, når spanske flyplasser vil innføre ansiktsgjenkjenning.

Publisert Sist oppdatert

Å reise med fly kan være stressende, kjedelig og slitsomt, noe de fleste av oss sikkert har erfart. Men enkelte flyplasser byr på mer stress og kjedsomhet enn andre.

Et eksempel på dette er innsjekkingsprosessen på Gran Canaria – og en rekke andre spanske flyplasser.

Etter å ha gått gjennom den helautomatiske og meget enkle prosessen på Gardermoen, er det lett å stille spørsmålet «hvorfor skal det være så vanskelig å gjøre noe lignende på Gran Canaria?»

Opp til flyselskapene

Ja, for hvorfor er det slik at du skal stå i en eller opptil to timers kø for å sjekke inn og levere bagasjen på Gran Canaria, mens prosessen er unnagjort på fem minutter med automat og bag drop i Oslo?

– Innsjekkingsprosessen utføres av flyselskapene. Aena har innsjekkingsautomater på noen av flyplassene sine, men det er opp til flyselskapene om de vil tilby denne tjenesten til sine passasjerer eller ikke, sier kommunikasjonssjef i Aena, Esther Pérez, til Canariavisen.

Pris og tilgjengelighet avgjør

For at automatiske innsjekkingsløsninger skal bli et reelt alternativ, bør disse løsningene koste mindre enn å ha en person bak skranken.

I tillegg må det både nok automater og punkter for bag drop på plass.

– For at det skal være effektivt nok for våre kunder å benytte selvbetjente innsjekkingskiosker så må det være tilgjengelig tilstrekkelig mange nok av dem og samtidig tilgang til bag drop tjeneste, forklarer senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Eline Hyggen Skari, til Canariavisen.

– Har man kiosker, men ikke bag drop tilgjengelig, må de reisende likevel stå i kø for å levere bagasjen. Det er flyplassene som eier de selvbetjente kioskene og tilgjengeliggjør disse sammen med selvbetjente skranker og bånd for levering av bagasje, sier Skari og legger til:

– Vi vurderer hele tiden de alternativene og mulighetene som finnes for å bidra til å gjøre kundeopplevelsen enda bedre for våre kunder.

Inntil videre må du altså beregne lang kø og mye venting på Gran Canaria og mange andre spanske flyplasser. Passet må frem, bagasjen slepes og svetten tørkes i noen år til.

Ansiktsgjenkjenning på vei inn

At raskere innsjekkingsprosess vil komme både flyselskaper, passasjerer og flyplasser til gode, er det liten tvil om. Om mindre tid brukes i kø, blir mer tid brukt i flyplassens butikker og utesteder.

Derfor jobber Aena også aktivt med å ta i bruk ny teknologi, ifølge kommunikasjonssjefen. Pérez sier ny teknologi og bedre løsninger er på vei inn, etter at Aena nylig gjennomførte utprøving av et nytt biometrisk system.

– Ulike trinn blir integrert inn i en enkelt, biometrisk prosess: innsjekking på flyplassen eller i appen, sikkerhetskontroll, gate-kontroll og automatisk bag drop, sier hun.

Når dette eventuelt kommer på plass ved de ulike flyplassene vil Pérez ikke si noe om nå.

Foto: Idemia
Foto: Idemia

Tester ny teknologi

Blant selskapene som har fått prøve ut ny teknologi er franske Ideamia. I desember tok de i bruk ansiktsgjenkjenning for Vueling-passasjerer i Malaga.

Dermed kunne passasjerer gå rett om bord på flyet, uten å vise billett eller pass. Alt blir knyttet til ansiktet ditt gjennom en app.

Idemia tester også hvordan dette kan brukes i innsjekking og sikkerhetskontroll.

– Idemias algoritmer har vist seg å være veldig nøyaktige og tilbyr derfor best mulig sikkerhet for alle involverte og en rask og enkel passasjerreise, sier senior visepresident i Idemia, Pascal Fallet.

Hvordan ansiktsgjenkjenning blir tatt i mot av en stadig mer personvernbevisst befolkning, gjenstår å se når systemet etterhver rulles ut i større skala.

Powered by Labrador CMS