Endrer dette
Kommer til å påvirke prisene.
Endringer i EU-regelverket fører til at Booking.com fra 1. juli ikke lenger kan kreve at hoteller tilbyr samme pris på deres plattform som på egne nettsider.
Dette åpner for at hotellene kan sette lavere priser for direktebestillinger, noe som kan gi deg som forbruker gunstigere tilbud.
Årsaken bak endringen er EUs digitale markedslov (DMA) som skal fremme konkurranse innenfor teknologi- og plattformselskaper.
Tidligere har såkalte «paritetsklausuler» i avtalene mellom Booking.com og hotellene forhindret hotellene fra å tilby lavere priser andre steder.
EU har definert Booking.com som en såkalt portvokter-tjeneste, det vil si en plattform som kontrollerer tilgangen til forbrukerne. Med andre ord er det kun plattformer med stor makt i markedet som rammes av endringen, slik som nettopp Booking.com.
EU-kommisjonen mener dette vil komme forbrukerne tilgode. Det sier Margrethe Vestager, som er leder for konkurransepolitikk og visepresident for digitale tilpasninger i Europakommisjonen.
– Feriegjester vil få fordeler av mer valgfrihet og hoteller vil få flere forretningsmuligheter. Etter vår avgjørelse blir Booking.com en del av kjerneplattformene som må følge DMA-reglene, sier Vestager.
Booking.com bekrefter overfor TechCrunch at de vil jobbe med Europakommisjonen for å etterleve reglene.
Endringen i Booking.coms avtaler betyr altså at det nå kan lønne seg å sjekke hotellenes egne nettsider i tillegg til Booking.com, hvis du vil finne de beste prisene.