Foto: Aena

Kanariøyene slipper nye flyavgifter

Men bare frem til 2030.

Publisert Sist oppdatert

EU har besluttet å innføre nye flyavgifter for CO2-utslipp på fly i unionen. Dermed vil billettprisene også stige for deg og meg.

Samtidig har Kanariøyene kjempet hardt for å slippe unna den nye avgiften, noe EU nå har gått med på.

Kanariøyene er en såkalt ytre region, og er helt avhengig av flytrafikk for å opprettholde den turismebaserte økonomien.

Et unntak fra den nye avgiften vil derfor bli gitt på reiser til og fra Kanariøyene, frem til år 2030.

Den politiske avtalen har enda ikke blitt formalisert av medlemslandene i EU og Europaparlamentet.

Kan ramme Kanariøyene hardt

En ny rapport fra luftfartsorganisasjonen ALA, viser at Kanariøyene kan miste 11 millioner utenlandske turister innen 2030, dersom en slik avgift blir innført på flyvninger til og fra øygruppen. Det kommer med en prislapp på 23 milliarder euro og 430 000 tapte jobber, ifølge rapporten.

– Når man innfører nye direktiver er det nødvendig å kjenne konsekvensene av disse og vurdere om endringer i tiltakene kan gjøres. Spesielt for Kanariøyene, som er så avhengige av turister, vil det være viktig å gjøre tilpasninger, sier presidenten for ALA, Javier Gándara.

Les også:

Flyskam kan ramme Kanariøyene

Rammer bare Europa-fly

Den nye avgiften skal foreløpig gjelde på fly i EU, men rammer ikke fly som kommer fra land utenfor Europa. Disse blir regulert under FNs kvotesystem.

– Vi tar enda et tiår med klimahandling på grunn av feighet hos europeiske styresmakter. Europeiske familier må betale mye mer for utslippene sine enn de som flyr ofte på lange reiser, sier organisasjonens direktør, Jo Dardenne.

Vil vurdere mer avgifter

Dersom de nye EU-avgiftene ikke fungerer etter godt nok for å redusere utslipp, vil Europakommisjonen vurdere om avgiftene også skal gjelder for fly utenfor EU, men som skal til og fra et medlemsland, ifølge en pressemelding fra Europaparlamentet.

I EU har man til nå hatt en høy andel gratis utslippskvoter, men disse blir redusert for hvert år som går. Målet til EU er å ta betalt for alle utslipp fra 2026, gjenom en avtale mellom medlemslandene.

I 2024 ønsker EU å fjerne 25% av gratiskvotene, og 25% til i 2025.

Samtidig vil EU reservere gratiskvoter for flyselskaper som benytter fornybare drivstoff og biodrivstoff. Disse skal være tilgjengelig for selskapene frem til 31. desember 2030.

Miljøvernorganisasjonen Transport & Environment mener de nye avgiftene er for svake.

EU har også planer om å innføre krav om 5% mer bærekraftig drivstoff i flytrafikken. Slikt drivstoff koster 3 - 6 ganger mer enn vanlig flydrivstoff.

Det er også foreslått en drivstoffskatt på 7,53 euro per gigajoule (som tilsvarer rundt 26 liter flydrivstoff), i tillegg til en foreslått flyseteavgift på 7,85 euro per person.

Les også:

EU vil ha dyrere flybilletter – vil koste mange arbeidsplasser

Flyskam kan ramme Kanariøyene

Direktøren i det kanariske flyselskapet Binter, Juan Ransden, advarer mot at «flyskam» kan ramme Kanariøyenes økonomi, dersom luftfarten ikke klarer å bli mer klimavennlige.

Den største utfordringen for bransjen er den økonomiske, mener han.

– Kostnadene for avkarbonisering vil bli veldig store, påpekte han i sin presentasjon kalt «Flyskam – vi trenger fly», som han la frem i turistkommunen San Bartolomé de Tirajana på tirsdag i forrige uke.

Han trakk frem flere skrekkeksempler, som følge av nye miljøkrav og forventninger fra de reisende. Blant annet viste han til hvor mye det vil koste per passasjer å bytte til mer miljøvennlig drivstoff.

– Det vil koste minst 100 euro, og 50 euro mellom Kanariøyene. Hvis kostnaden blir 100 euro per passasjer, vil det føre til en kraftig nedgang i antall turister og derfor arbeidsplasser, advarer Ramsden.

Powered by Labrador CMS