Krevde 10.000 i avbestillingsgebyr
Til tross for at de avbestilte fem måneder i forveien, krevde TUI 10.000 kroner i avbestillingsgebyr.
Gruppen på fem reisende hadde bestilt seg reise med hotell til Gran Canaria i februar, gjennom TUI.
Først to uker etter at bestillingen ble gjort, oppdaget de at reisedatoene var feil. Da hadde de allerede betalt inn depositum på 10
000 kroner – som TUI nektet å tilbakebetale.
Avbestilte fem måneder før avreise
Ettersom reisen var bestilt omtrent fem måneder i forveien, mente kunden at han skulle få depositumet tilbake. Det nektet TUI, som mente at depositumet i sin helhet måtte dekke avbestillingsgebyret.
Etter å ha tatt kontakt med Forbrukertilsynet, fikk klager til svar at selskapet kun kan ta et «rimelig administrasjonsgebyr», hvis reisen avbestilles frem til det er 42 dager igjen til avreise.
Det gjorde altså klager, men TUI valgte å stå på sitt. Da ble saken klaget inn til Flyklagenemnda.
Delvis medhold
De har nå gitt passasjerene delvis medhold, ettersom de avbestilte reisen 15. september. Flertallet i nemnda mente at et avbestillingsgebyr på 10 000 kroner ikke var rimelig.
I sitt svar til klagen hevder TUI at de reisende hadde godkjent vilkårene under bestillingen, og at de dermed hadde sagt ja til å miste hele depositumet hvis de avbestilte reisen etter at depositum er innbetalt.
Vil man unngå dette må man kjøpe selskapets avbestillingsforsikring, som inkluderer åpent kjøp i 90 dager når reisen bestilles mer enn 180 dager før avreise.
Klager valgte å ikke tegne denne forsikringen, ifølge TUI.
Det følger av pakkereiseloven § 21 at en reise kan avbestilles før avreise mot et rimelig avbestillingsgebyr.
Flertallet i nemnda ble utgjort av lederen og Forbrukerrådets to representanter. Disse mente at et avbestillingsgebyr på 2
000 kroner per person er «ulovlig og urimelig».
– I dette tilfellet avbestilte klager ca. 5 måneder før avreise, noe som ikke gjør det usannsynlig at TUI vil kunne fylle opp plassene med nye passasjerer, skriver nemnda i sin avgjørelse.
Dermed slår de fast at avbestillingsgebyret bør halveres til 5
000 kroner totalt. Klagers opprinnelige krav var at hele beløpet skulle refunderes.
Reisebransjens representanter i nemnda var ikke enige i denne avgjørelsen, og mener avtalen mellom partene fastsetter standardiserte satser ved avbestilling, slik at TUI kan kreve et administrasjonsgebyr på 10
000 kroner for avbestillingen.