Ny banksvindel på gang
Disse kundene må passe ekstra godt på.
Er du kunde i storbanken ING og har fått en SMS som sier at du har logget inn fra en ny enhet?
Ikke la deg skremme!
Dette er nemlig en svindelmetode kalt «smishing» der svindlere prøver å få tak i pengene dine.
ING har selv gått ut og advart om svindelen, og det påpekes at også de som ikke er kunder i banken mottar meldinger som dette, ettersom svindlerne kaster ut et stort nett i jakten på de som lar seg lure.
Falske meldinger fra ING
Svindlere tar i bruk SMS, e-post og meldingsapper som WhatsApp for å lure folk.
Dette er langt fra det første tilfellet av «smishing» som rammer bankkunder.
Flere andre banker, som ABANCA, Bankinter, BBVA, Santander, CaixaBank og Deutsche Bank, har også blitt utsatt for slike svindler.
Til og med offentlige etater har blitt brukt i disse svindelforsøkene, som da falske SMS-er om ubetalte bøter fra veimyndighetene ble sendt ut nylig.
Ikke klikk på lenken
Nå er det altså meldinger som utgir seg for å være fra ING som går rundt.
Mottar du en melding fra «banken» med påstand om at kontoen din er i fare, er det lett å bli stresset og klikke på lenken for å «sikre kontoen».
Fordi meldingen kommer på spansk blir det også ekstra vanskelig for mange nordmenn å oppdage eventuelle skrivefeil eller merkelig språk.
Dette sier ING
ING har advart om denne svindelen og påpeker at de aldri vil be deg verifisere kontoen din via SMS, og de sender aldri lenker i meldinger.
Den eneste sikre nettsiden deres er www.ing.es.
Skaper frykt
Metoden for å lure folk er såre enkel og samtidig effektiv. Du mottar en melding som skaper panikk og gir en følelse av at tiden renner ut – du må beskytte kontoen din
nå.
Når du gjør det, blir du sendt til en falsk nettside som ser ut som banken din, og der ber de om sensitiv informasjon.
Hvordan beskytte seg?
Forbrukerorganisasjonen OCU i Spania har gått ut med en liste over holderegler du alltid bør ha i bakhodet:
- Banken din, kommunen eller Skatteetaten vil aldri sende deg en SMS med en lenke. Hvis du er usikker, gå direkte til nettsiden via nettleseren eller sjekk bankappen.
- Bruk hodet og vær forsiktig. Hold alle enheter oppdatert, og sørg for at du har et godt antivirusprogram.
- Ikke klikk på lenken: Blokker nummeret og slett meldingen.
- Hvis du har klikket på lenken: Kontakt banken med en gang via kundeservice, appen eller nettsiden deres. Sjekk kontoen din regelmessig for mistenkelige transaksjoner, og si ifra til banken om noe ser galt ut.
- Hvis du har blitt lurt, kan du også rapportere svindelen til myndighetene og anmelde saken til politiet hvis du har blitt svindlet for penger.
Husk: Litt skepsis kan spare deg for mye trøbbel!