Dette er ekspertenes råd for å finne billige flybilletter. Foto: Shutterstock

Slik finner du de billigste flybillettene

Dette er ekspertenes beste tips for å spare penger når du skal bestille flybilletter.

Publisert Sist oppdatert

At nordmenn har fått reiselysten tilbake er det liten tvil om. Kanariøyene er den klare vinneren som nordmenns favoritt. Men skal du ut å fly i disse dager, er det ingenting som klinger bedre i ørene enn billige billetter.

Men i jakten på de aller billigste billettene, er det fort gjort å trå feil. Da kan du ende opp med å betale mer enn planlagt, eller i verste fall få store problemer om ting ikke går etter planen.

– Flybilletter har to priser: den man betaler ved bestilling og den man betaler dersom flyet ikke går som planlagt eller noe annet endrer seg underveis. Den billige billetten volder ofte store problemer og ekstra kostnader dersom ikke alt går som planlagt, sier Odd Roar Lange til Canariavisen.

Lange er reiselivsekspert, blogger og reisejournalist i Dagbladet. På bloggen sin, The Travel Inspector, skriver han om opplevelser, erfaringer og tips for å få mest mulig ut av reisen.

Ikke se deg blind på pris

Lange tror mange ser seg blinde på prisen i lavpriskalenderen til flyselskapene.

– I jakten på de aller billigste billettene er det mange som ser seg blind på pris og glemmer at de egentlig ville satt stor pris på den ekstra sikkerheten og servicen som vanligvis følger de litt dyrere billettene, sier han.

Og det er liten tvil om at lavprisselskapene forsøker å karre til seg mest mulig i gebyrer av ymse slag. I dag møter du ofte på gebyrer for både håndbagasje, innsjekket koffert, setereservasjon, måltider, og retten til å avbestille.

Odd Roar Lange er reiseblogger og journalist i Dagbladet og Dinside.no. Foto: Privat
Odd Roar Lange er reiseblogger og journalist i Dagbladet og Dinside.no. Foto: Privat

At det er fort gjort å trå feil under bestillingen, er også reiselivsekspert og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair AS enig i. Han har en liste med gode råd for å unngå gebyrfellene.

  • Gjør deg kjent med lavprisselskapenes billett og regelstruktur, før du bestiller billetten.
  • Selv den aller billigste billetten gir deg boardingkort (digitalt), innsjekk, sete og en liten håndbagasje, men som oftest må den passe under setet foran.
  • Er du usikker på om du har behov for å avbestille, endre, ha med mer bagasje eller reise sammen med noen, kjøp heller en litt dyrere og fleksibel billett enn den aller billigste.

Upopulære gebyrer

Ifølge Ranker.com troner gebyr for håndbagasje øverst på listen over forhatte gebyrer flyselskapene tar, etterfulgt av gebyr for å bestille med kredittkort.

Ryanair sitt forslag om å ta betalt for å gå på do ble heller ikke spesielt godt mottatt i 2009, og forslaget ble heldigvis aldri noe av.

Timing er viktig

Skal du først ut på jakt etter billige billetter, har timingen mye å si, ifølge Lange.

– Hvilken ukedag som er best for å finne de billigste billettene varierer gjennom året og om det er snakk om langdistanseflyvninger, flyreiser bare innen Europa eller en flyreise innenlands. Dette styres av tilbud og etterspørsel, og av flyselskapets erfaring fra tidligere flighter på strekningen, sier Lange.

Han tror det er bedre å være tidlig ute, fremfor å velge en bestemt dag i uka.

– I mange tilfeller er det mer å hente på å bestille i god tid i forveien fremfor å bestille på «den beste ukedagen». Det er imidlertid sjelden eller aldri smart å vente til den siste uka, med mindre du satser alt på å finne en restplass-flybillett hos charterselskapene, forklarer han.

Les også:

Nå satser folk på all-inclusive

Flyanalytiker i Winair AS, Hans Jørgen Elnæs. Foto: Privat
Flyanalytiker i Winair AS, Hans Jørgen Elnæs. Foto: Privat

Følg med på programmet

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier det kan være lurt å følge med når flyselskapene legger ut nye programmer for sesongen eller neste år. Også dette forutsetter at du er ute god tid i forveien.

– Ofte legges det ut billige billetter i forbindelse med flyselskapenes annonsering av årets eller neste års flyprogrammer, det vil si lang tid i forveien. Men, henger ikke salget med legger ofte lavprisflyselskapene ut nye billigbilletter fra tid til annen for å øke etterspørselen, sier han.

Han legger til at det kan være lurt å følge med hvis nye konkurrenter kommer på banen.

– Kommer det nye konkurrenter inn i markedet slår lavprisflyselskapene ofte tilbake med lave billettpriser.

Unngå utenlandske søkemotorer

Reiselivsjournalist Odd Roar Lange advarer mot utenlandske søkemotorer for reiser. Skjermdump: Travellink
Reiselivsjournalist Odd Roar Lange advarer mot utenlandske søkemotorer for reiser. Skjermdump: Travellink

Er det noe du virkelig bør unngå når du skal bestille billetter til neste reise, så er det utenlandske søkemotorer, skal vi tro Lange. Han er ikke redd for trekke frem spesifikke navn i sin advarsel mot disse sidene.

– Det aller viktigste, hvis man ønsker forutsigbarhet, trygghet og service, er å unngå nettsider som Bravofly, Supersaver, Skyscanner, Travellink etc. Dette ser ut som fine norske nettsider når det gjelder bestilling, men er sterkt underbemannede utenlandske selskap. Og når det kommer til kundeservice kan du anse det som totalt fraværende, advarer han.

– De retter seg sjelden eller aldri etter avgjørelser i Reiseklagenemnda. De tjener pengene sine på å lure deg til å betale for ekstratjenester som du enten ikke trenger eller som er inkludert i billetter som du kan kjøpe direkte fra flyselskapet. Og ved å beholde pengene for kansellerte flyreiser, som skulle vært tilbakebetalt til flypassasjerene.

Ikke enig

Bettina Lemeßier er pressesjef i Travellink Norden. Hun er ikke enig i at selskapet holder tilbake kundenes refusjoner.

– Absolutt ikke. Travellink holder ikke igjen refusjoner. Som et reisebyrå fungerer vi som et mellomledd mellom reisetilbydere og reisende. Flyselskaper må godkjenne refusjonskrav og arrangere disse før vi kan gi refusjon til kundene, sier hun til Canariavisen.

– Tiden det tar for flyselskapene å prosessere refusjoner for våre kunder varierer stort. Noen flyselskaper godkjenner refusjoner innen få dager og disse overføres da til kunden, fortsetter Lemeßier.

Hun er heller ikke enig i påstanden om at Travellink har dårlig kundeservice.

– Vi er forpliktet til å fortsette å tilby den beste kundeservicen til våre kunder, sier hun.

Les også:

Bestillingsrush til Gran Canaria i jula

Eksperttipsene du bør vite om

Dette er reiselivsjournalist Odd Roar Lange sin beste tips for å spare penger på flybilletter:

  • Registrere deg i flyselskapenes fordelsprogram slik at du blir varslet når de har spesielle tilbud.
  • Flyselskap som SAS, Norwegian og Widerøe har alltid kampanjer som starter rett etter skoleferier. De vil utnytte ut du har brukt ferien til å drømme om å reise.
  • Velg de reisedagene som er minst fristende for andre. Utreise på onsdager og hjemreiser på mandager er ofte gode valg.
  • Sjekk om du kan fly til eller fra en naboflyplass enn den du opprinnelig hadde planlagt å dra til. Her kan du ofte finne gode tilbud og det kan være verd den ekstra bussturen til eller fra det opprinnelige reisemålet.
  • Vær fleksibel i forhold til flyselskap. Ofte vil utreise med ett selskap og hjemreise med et annet være smart.
  • Finn ut hva «alle andre gjør» når de reiser, og gjør deretter det motsatte. Prisene er høyest dersom man følger strømmen.

– Og glem aldri at en ekstra mellomlanding med flybytte ofte spiser opp den besparelsen du opprinnelig hadde, fordi du må kjøpe overpriset mat på flyplassen. Og, mellomlanding med flybytte øker risikoen for trøbbel med bagasjen, avslutter Odd Roar Lange.

Canariavisen kontaktet alle selskapene som omtales negativt av Lange i denne saken, for å gi de mulighet til å svare. Kun Travellink valgte å kommentere påstandene.

Les også:

Dette unngår eksperten på ferie

Powered by Labrador CMS