Gikk amok på flyet
To særdeles sinte venninner som skulle til Tenerife, ble satt igjen i Bristol.
En kvinne som var i ferd med å dampe på en e-sigarett på et Ryanair-fly fra Bristol i Storbritannia til Tenerife i forrige uke, ble bedt om å forlate flyet etter å ha blitt tatt av kabinpersonalet.
Vitner sier at til avisa Daily Mail at hun var høylydt og veldig full, og at også kvinnens venninne blandet seg inn i situasjonen.
En av passasjerene ba til slutt kvinnens venninne om å dempe seg, etter at hun ble særdeles grov i målet, til tross for at det var små barn i kabinen.
Videoer delt på sosiale medier viser hvordan en kvinne roper skjellsord til passasjerer og mannskap før avgang.
Dette skal angivelig ha skjedd etter at den e-sigarettdampende kvinnen ble kastet av flyet, og kvinnen som var grov i målet er angivelig venninnen.
Skjer stadig oftere
Dette er ikke første gang det oppstår bråk på fly til Kanariøyene.
Antall såkalte uregjerlige passasjerer har økt betraktelig på fly til og fra Kanariøyene de siste årene, ifølge tall fra det spanske luftfartstilsynet AESA.
Sammenlignet med samme periode i 2019, har antall passasjerer som har skapt konflikter om bord økt med hele 132,6 prosent i perioden januar til juli 2023.
Økningen rammer særlig britiske lavprisselskaper, så som Jet2, EasyJet og Ryanair, opplyser AESA.
Fyll og røyking
De fleste sakene gjelder fulle passasjerer som ikke klarer å oppføre seg, trakassering av medpassasjerer og mannskap, røyking om bord og passasjerer som nekter å følge instruksjoner fra kabinbesetningen.
Ifølge spansk lov kan upassende oppførsel på fly medføre bøter på opptil 5000 euro.
I tillegg kan man bli erstatningsansvarlig dersom flyselskapet krever at passasjeren dekker utgifter i forbindelse med en eventuell sikkerhetslanding.
Ryanair er blant selskapene som har hatt mest problemer. De innførte nylig taxfree-stopp om bord på enkelte utsatte ruter.
– Krevende
Også hos Norwegian har de merket seg en økningen, men den er langt mindre dramatisk enn hos de britiske motstykkene.
Canariavisen har tidligere omtalt hvordan selskapet måtte anmelde flere passasjerer, etter det enkelte beskrev som en masseslåsskamp om bord – I sommer har vi registrert en marginal økning av antallet uregjerlige passasjerer, men det er en veldig liten økning og det er ingen spesielle destinasjoner som det øker på, forklarte kommunikasjonssjef i Norwegian, Charlotte Holmbergh, til Canariavisen i sommer.
Hun legger ikke skjul på at disse situasjonene er krevende for selskapet og de ansatte.
– Vi ønsker at alle som reiser med oss skal få en god opplevelse, og det er krevende for de ansatte om bord ved situasjoner der passasjerer oppfører seg utagerende eller har uønsket oppførsel, sier hun, og understreker at Norwegian har generelt få uregjerlige passasjerer.
– Det tror vi kommer av vår nulltoleranse mot dårlig oppførsel om bord samt at alle saker politianmeldes, sier Holmbergh til Canariavisen.
