Kommunen har avgjort at drosjene i hovedstaden ikke får øke til normal kapasitet før 31. august. Dermed forblir drosjekapasiteten i byen på 50 prosent. Bybussene får likevel lov til å øke kapasiteten.
Frem til drosjene får øke kapasiteten gjelder også begrensninger i kapasiteten ombord i bilene.
Alle passasjerer skal sitte i baksetet, men dersom fire passasjerer ønsker å reise i samme bil er det opp til sjåføren om en får sitte foran. Dermed kan sjåføren kreve at du må bestille en ekstra bil dersom ikke alle får plass i baksetet.
Fordelingen av skiftene gjøres basert på lisensnummeret til sjåføren slik at ordningen skal være rettferdig. Ettersom det er 31 dager i august vil likevel alle bilene være i trafikk 1. august, slik at fordelingen av arbeidsdager blir lik for alle.
20 prosent i mars
Byrådet i Las Palmas innførte begrensninger i kapasiteten som følge av portforbudet og unntakstilstanden. I slutten av mars var kapasiteten helt nede i 20 prosent pr. dag. I mai ble dette økt til en tredjedel, og i juni fikk 50% av sjåførene kjøre.
Opprinnelig skulle denne begrensningen vare frem til 30. juni, men byrådet har nå avgjort å beholde begrensningene til tross for at unntakstilstanden er over. Det kommer frem av den nye ordren som ble sendt ut på tirsdag, der kapasitetsbegrensninger og regler for drosjer i den nye normalen er fastsatt.
Får kritikk
Den nye ordren har blitt møtt med kritikk av assosiasjonen for rettighetene til drosjesjåfører, Asprotac.
– Vi vil anke denne avgjørelsen på administrativt nivå ettersom den ikke er underbygget av noe, og kan føre til en unnvikelse av lovverket, sier talsmann for Asprotac, Gorky Bethencourt.
Presidenten i en annen assosiasjon for drosjesjåførene, ATAT, hevder likevel at reglene har støtte i kollektivet.
– Tilbudet er større enn etterspørselen, og det våre kollegaer forteller oss er at å sende alle drosjene ut i gatene ville vært kollektivt selvmord, sier presidenten i ATAT, Francisco Reyes.