Siste
Et arkivfoto av en tidligere calima, sett fra luften. Foto: Flywithstan.com

Ingen store forsinkelser på grunn av calimaen

Sandstøvet har ikke ført til noen store utfordringer for flytrafikken på Kanariøyene til nå.


Denne tirsdagen er det tett calima (sandstøv fra Sahara) over Kanariøyene. Tidligere har slik sandstøv medført store forsinkelser og problemer for flytrafikken. Foreløpig har ikke konsentrasjonene vært høye nok til å skape slike problemer denne gangen, ifølge flyplassoperatøren Aena. 

– Det har ikke vært noen operasjonelle hendelser til nå på grunn av lav sikt, forteller kommunikasjonsdirektør i Aena, Silvia Linares Churruca, til Canariavisen. 

Heller ikke flygelederne har registrert noen hendelser som følge av sandstøvet. 

– Det er mye calima som reduserer sikten ved flyplassen på Gran Canaria nå, men ingen hendelser har blitt registrert, skriver de på Twitter klokken 14:21. 

Riktignok registrerte flygelederne hendelser på grunn av sterke vindkast på Lanzarote på mandag. I går ble flere fly omdirigert fra Lanzarote til Fuerteventura på grunn av dette.

Redusert sikt

Denne tirsdagen er det ventet redusert sikt ned til 1500 meter på det verste. Det er i grenseland for siktkravene på kanariske flyplasser. 

– Det betyr noe redusert sikt, men ikke av en slik karakter at den har noe særlig praktisk betydning for flytrafikken så lenge den holder seg der, forklarte kaptein Kristin Lund i Norsk Flygerforbunds Flysikkerhetskomité til Canariavisen på mandag. 

Hun utdyper at mange flyselskaper opererer med en grense på 1000 meter sikt når det kommer til sandstøv, ettersom de finkornede partiklene også kan skape problemer for flyenes tekniske systemer. 

– I en calima er sikten redusert som følge av sand og støv i luften. Det er kun de letteste og minste partiklene som klarer å holde seg luftbåren til de treffer Kanariøyene. Sanden er som oftest finstøvet som melis og vil trenge seg inn mange steder.  

– De fleste flyselskaper antas å ha en gitt grense for hvor lav denne sikten kan være og hos noen er dette kravet satt til 1000 meter, sier Lund.

Twitter skriver flygelederne at vinden også øker sjansen for såkalt go-around, altså at man må avbryte landingsforsøket for å prøve på nytt. Pilotene gjør dette hvis de ikke føler seg helt trygge på at landingen kan gjennomføres på en sikker måte, f.eks. på grunn av sterk sidevind slik tilfellet var på Lanzarote i går. 

 

Debatt
Canariavisen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.