Siste
Foto: SUC

Kanariøyene har brukt over 40 år gamle ambulansefly


Kanariøyene har leid inn foreldede ambulansefly siden 2003, viser en gjennomgang som avisen La Provincia har gjort.

Flyene som har vært i drift ble produsert i 1979 og 1981 – og brukes for å frakte kritisk syke pasienter til fastlandet for livsnødvendig behandling.

Med andre ord er maskinene som har stått for denne transporten mer enn 40 år gamle.

Forrige mandag måtte et ambulansefly nødlande da oksygenmaskene ble utløst om bord etter avgang fra Kanariøyene med en pasient, og det er langt fra den eneste alvorlige hendelsen de siste årene.

Enda ikke ute på anbud

Allerede i 2011 var flyene så gamle at de ikke lenger opprettholdt krav til sikkerhet og spesifikasjoner, skriver La Provincia. Til tross for dette har ikke anskaffelse av nye ambulansefly stått på agendaen på over ti år.

Øyregjeringen sier imidlertid at de nå vil få anskaffelse av nye fly ut på anbud.

Det offentlige selskapet som drifter ambulanseflyene og syketransport på Kanariøyene, Gestión de Servicios para la Salud y Seguridad en Canarias (GSC), har operert med Beechcraft King Air 200 som ble produsert i 1979. Dette ble senere omregistrert og overtatt av et annet selskap i 1996.

Anbudsrunden som aldri ble noe av

Allerede i 2011 ønsket øyregjeringen å oppdatere flåten og la følgelig saken ut på anbud. Et av kravene i anbudet var at flyene som skal transportere alvorlig syke pasienter ikke kan være eldre enn femten år, må ha en cruisehastighet på minst 500 kilometer i timen og en rekkevidde på 2592 kilometer eller flytid på over fem timer.

Det var øyregjeringen villig til å betale 691 528 euro for i året, med en økning på 1% i året under de fire årene kontraktene skulle vare, pluss to utvidelser på 726 803 euro. Totalt 4,2 millioner euro for seks år, skriver La Provincia. Men anbudsrunden ble aldri noe av.

Senere ble det eldgamle flyet fra 1979 byttet ut med et fra 1981. Ingen av de to flyene oppfyllte spesifikasjonene som øyregjeringen hadde fastsatt.

Mistet kontrakter i Spania

En av de større kundene som leide inn flyene var syketransportselskapet Urgemer Canarias. De har blant annet brukt flyene for å frakte pasienter fra Melilla til Malaga, men selskapet måtte forklare seg for statsrådet i Spania da det kom frem hvor gamle flyene var.

Melilla trakk tilbake kontrakten de hadde gitt til det kanariske selskapet som benyttet disse flyene, på bakgrunn av at flyene var eldre enn det anbudet krevde.

Millionbøter

Det samme selskapet mistet kontrakter på Balearene av samme årsaker i 2020, og selskapet ble pålagt å betale en bot på tre millioner euro for å ha brukt fly som var eldre enn 22 år gamle, når grensen var satt til 10 år, forsinket oppstart av driften på Mallorca, mangel på kvalifiserte piloter, som også manglet kvalifikasjoner for å fly etter instrumenter, såkalt IFR (Instrument Flight Rules).

På Kanariøyene fortsatte derimot selskapet driften mellom øygruppen og fastlandet, til tross for hendelsene andre steder i Spania og til tross feil på flyene som førte til flere alvorlige situasjoner.

Røyk i kabinen, ekstrem kulde og autopilot som svikter

Blant annet skal bakakselen på et flyet med registrering EC-JJP hatt en feil i 2019, røyk i kabinen forekom da flyet lettet fra Fuerteventura med en pasient en måned senere, autopiloten skal ha sviktet i april det samme året, og «ekstrem kulde» i kabinen under en pasientflyvning fra Gran Canaria til Sevilla skjedde i mai 2019 da varmesystemet om bord sviktet.

Oksygenmaskene ble utløst

Forrige mandag skulle et fly fra selskapet Eliance, som er kjøpt opp av Urgemer Canarias, frakte en 4 måneder gammel baby fra Tenerife til Madrid. Etter 22 minutter i luften hørte mannskapet ulyder fra flyet og oksygenmaskene ble utløst. Flyet måtte derfor gjøre en brå nedstigning til under 10 000 fots høyde for å unngå oksygenmangel, noe som er standard prosedyre dersom trykket i kabinen faller brått.

Flyet landet på Lanzarote etter hendelsen.

Under etterforskning

Både mannskapet og selskapet er nå under etterforskning, men kommisjonen for etterforskning av luftfartsulykker har enda ikke fått noen rapport om det som skjedde. Ifølge europeiske luftfartsregler skal hendelser der oksygenmaskene utløses alltid etterforskes.

Mannskapet erklærte heller ikke nødsituasjon da dette skjedde, skriver La Provincia.

Helsetjenesten på Kanariøyene som er øverste ansvarlige for drift av tjenesten, hevdet denne uken at flyene er trygge og har passert sikkerhetskravene fra spanske luftfartsmyndigheter.