Siste
Apartamentos Halley kastet ut alle TUI-gjestene sine på kort varsel. TUI nekter å si hvorfor. Foto: TUI/Privat

Kastet ut alle TUI-gjestene

Da rundt 25 gjester ble kastet ut av hotellet på bare timers varsel, ga hotellet TUI skylden. Turoperatøren nekter å si hvorfor gjestene ble masseutkastet.


På tirsdag våknet flere av gjestene ved Apartamentos Halley-hotellet i Puerto Rico på Gran Canaria opp til en sur beskjed: de måtte flytte ut av hotellet, og det på dagen

I et brev fra hotellets ledelse som ble delt ut til TUI-gjestene, og som Canariavisen har fått tilgang på, står det: 

– Kjære TUI-kunder som bor i våre leiligheter. Etter en beslutning tatt av reisebyrået ditt, må vi informere deg om at du må forlate leiligheten din i dag klokken 11. Jeg er veldig lei meg for å måtte informere deg om denne dårlige nyheten. 

Brevet er signert og stemplet fra eierselskapet Dove Holiday S.L. 

Hotellet sier med andre ord at masseutkastelsen er TUI sitt ansvar. Ut over dette har ikke gjestene på hotellet fått mer informasjon. De vet ikke hvorfor alle ble kastet ut. 

TUI vil ikke svare

TUI nekter på sin side å forklare hvorfor alle deres gjester ble kastet ut av hotellet med bare timers varsel. 

– Vi kan ikke gå inn på hvorfor dette skjedde, men kan avkrefte at det var «på ordre fra TUI», sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen, til Canariavisen. 

Ble oppgradert

Mørk-Løwengreen beklager likevel at gjestene måtte flytte midt i ferien, og understreker at alle har fått en oppgradering. 

– Vi beklager på det sterkeste at gjestene våre måtte flytte midt under ferien. Alle har fått tilbud av TUI om å flytte til et annet hotell. Der har de fått en gratis oppgradering til all inclusive, slik at de har mat og drikke inkludert under resten av oppholdet. 

TUI har ikke besvart våre oppfølgingsspørsmål, om hvorfor gjestene ikke har fått noen informasjon om årsaken, eller om TUI mener at hotellet har ansvaret for utkastelsen. 

Vi oppdaterer saken hvis vi får svar på oppfølgingsspørsmålene. 

Sender ikke nye gjester dit

Mørk-Løwengreen sier de ikke vil sende nye gjester til hotellet, og at de som har booket der vil bli kontaktet for å bytte hotell. 

I mellomtiden kommer vi ikke til å sende nye gjester dit og vil ta kontakt for å finne alternative hoteller, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

Canariavisen har forsøkt å få kontakt med hotellet på telefon gjentatte ganger denne onsdagen, men de har ikke besvart våre henvendelser. 

En av gjestene som ble kastet ut, forteller til Canariavisen at ferien er ødelagt. Vedkommende ønsker ikke å stå frem med navn i avisen, men sier: 

– Vi har ikke fått informasjon om årsaken. Det er frustrerende for oss som var gjester. Det er dårlig håndtering av TUI å ikke informere oss. Jeg synes dette har ødelagt ferien, selv om vi fikk et mye bedre hotell med all inclusive. Det har beliggenhet langt fra Puerto Rico, der vi har venner. Det var ikke slik vi tenkte oss å feriere. Det var mange frustrerte gjester.