Siste

Kjøper mer klær og mindre interiør

Forbruket øker trolig med over 6% i år, men når ikke 2019-nivåene før i 2022, tror BBVA.


Etter at unntakstilstanden ble avsluttet i Spania 9. mai har butikkene merket en oppgang i forbruket hos innbyggerne på Kanariøyene. Økningen er mindre enn i resten av landet, ettersom mange fremdeles sliter økonomisk på grunn av turistkrisen.

Salg av klær, sko og mote falt som et blylodd under pandemien, både fordi folk var mindre ute, og fordi folk prioriterte ting til hjemmet.

– Salget av personlige varer, som er en av de områdene som ble påvirket mest av restriksjonene, har gått opp, sier Abbas Moujir i foreningen for byområder på Kanariøyene, til avisen La Provincia.

Etterhvert som samfunnet har gjenåpnet har derimot butikker som selger utstyr til hjemmet og interiør merket en nedgang. Mer av forbruket skyves nå over på klær og mote.

Badetøy og strandutstyr

I turistområdene har butikkene også merket et oppsving. Flere kanariere reiser nå på helgeturer til turistområdene sør på øyene, og dermed øker salget av badetøy, strandutstyr og solkrem.

Trolig vil salget øke enda mer utover sommeren, når det årlige sommersalget sparkes igang på Kanariøyene.

Rødt nivå på Tenerife

På Tenerife ser det imidlertid mørkere ut enn på Gran Canaria, etter at høye smittetall de siste ukene førte til innstramminger. Tenerife er nå på rødt nivå, som betyr strenge tiltak.

For butikkene betyr dette blant annet en begrensning på 33% kapasitet.

– Det kan bety lange køer, som igjen fører til at folk dropper handleturen, forklarer Moujir.

Store kjøpesentre og butikker som Ikea vil også rammes av forbudet mot servering innendørs på øyer som er i rødt nivå.

Flere bruker kort

Ifølge en rapport fra BBVA Research har forbruket på fritidsaktiviteter bare vært 3% under 2019-nivå, mens forbruket på transport har økt 10%.

Dette gjelder imidlertid bare kortbetalinger, og ikke kontanter.

Ifølge den samme rapporten økte kortforbruket med 35% på restauranter og utesteder, sammenlignet med 2019-nivået.

BBVA har i sine prognoser lagt opp for en økning i forbruket på 6,1% i år, takket være EU-midler, som gir en boost til økonomien.

Også økt vaksinering og bruk av penger som har blitt spart under pandemien kan komme til å øke forbruket, tror storbanken.