Foto: Shutterstock

Kjøring om natten kan bli forbudt for ferske sjåfører Alvorlig skadd etter utforkjøring

EU rasler med varseltrekanten etter sjokktall.

Publisert Sist oppdatert

For oss som er vant til å kjøre på europeiske veier, kan det snart bli noen nye spilleregler å forholde seg til.

EU har nemlig jobbet i flere måneder med forslag om å harmonisere trafikklover i alle medlemsland, melder El Debate.

Målet er åsørge for at førerkortregler og straff for brudd på trafikkregler blir like over hele Europa.

Slutt på «trafikkparadiser»

Har du hørt om land hvor trafikkreglene er litt slappere og førerkort nesten aldri blir inndratt? Det er disse «trafikkparadisene» EU ønsker å sette en stopper for.

En av hovedpunktene i de nye forslagene er at inndragelse av førerkort, tap av poeng og bøter skal gjelde i hele EU, uansett hvor du kjører eller hvor du kommer fra.

Bøter og sanksjoner vil følge sjåførene gjennom hele EU.
Bøter og sanksjoner vil følge sjåførene gjennom hele EU.

Med andre ord: gjør du noe galt i ett land, kan du få konsekvensene med deg hjem – bokstavelig talt.

Digitalt førerkort for hele EU

En annen nyhet er et felles digitalt førerkort for alle EU-landene. Dette vil erstatte de gamle papirversjonene vi kjenner fra før, og alt vil foregå digitalt.

Nye digitale førerkort er på vei til alle EU-land.
Nye digitale førerkort er på vei til alle EU-land.

Det betyr at du bare trenger ett førerkort, uansett om du kjører i Norge, Spania eller Tyskland, og at dette skal finnes på mobilen.

Fokus på unge sjåfører

Et annet punkt er at EU ønsker å involvere de unge mer i trygg kjøring. Det foreslås å senke alderen for å ta førerkort til 17 år, men med strenge begrensninger.

For eksempel må 17-åringer ha en voksen med seg i bilen når de kjører, og den voksne må ha førerkort selv. Dette er ikke ulikt øvelseskjøring slik vi er kjent med fra Norge.

Innføring av «kjøreforbud om natten»

I tillegg ser EU på å innføre en form for nattkjøringsforbud for ferske sjåfører.

Dette betyr at unge, uerfarne sjåfører ikke får lov til å kjøre mellom midnatt og kl. 06.00.

Hvor lenge man skal regnes som fersk sjåfør, er foreløpig uklart, men statistikk viser at nesten 20 % av alle ulykker med denne gruppen skjer om natten, ifølge det spanske veivesenet DGT.

Hva med promillegrensen?

Sist, men ikke minst, fortsetter fokuset på nulltoleranse for alkohol bak rattet.

Forslaget om 0,0 promillegrense for unge sjåfører vil sannsynligvis bestå, og det er et steg i retning tryggere veier for oss alle.

I tillegg har det nylig blitt foreslått å senke promillegrensen fra 0,5 til 0,2 for erfarne sjåfører i Spania.

Powered by Labrador CMS