Foto: 1st footage/Shutterstock

Klar advarsel: –⁠ Svindel

– Slett den, advarer det nasjonale instituttet for cybersikkerhet i Spania.

Publisert Sist oppdatert

Det nasjonale instituttet for cybersikkerhet i Spania, INCIBE, advarer om en kampanje med masseutsendelse av tekstmeldinger i landet.

– Det er en svindel som består av å sende SMS til et stort antall personer for å få dem til å tro til at må oppgi personopplysninger og betale for å få en pakke, advarer INCIBE.

Slik blir du svindlet

Brukere mottar angivelig melding fra Correos, den spanske posten, om problemer med å levere en pakke, og blir bedt om personopplysninger.

Teknikken er kjent som smishing, som beskriver phishing-angrep via SMS. Målet er å lure personopplysninger ut av ofrene.

I meldingen blir du bedt om å trykke på en lenke som tar deg til et nettsted som ligner på Correos sitt.

Etter å ha oppgitt personopplysninger ender man alltid opp med å måtte betale et lite «gebyr».

Dermed sitter svindlerne både på kortinformasjonen din og personopplysningene dine – informasjon de kan bruke til identitetstyveri og svindel. I tillegg risikerer du at de belaster kortet ditt flere ganger.

Svindlerne bruker en rekke ulike varianter av disse meldingene, som forsøker å lure ofrene til å tro at de mangler adresseinformasjon, at pakken holdes i tollen osv.

Dette må du gjøre

Hvis du får en melding fra en avsender som sier de er Correos, må du ikke klikke på lenken.

– Blokker avsenderen, merk meldingen som spam og slett den, råder INCIBE.

Har du først gått fem på, gjelder det om å være rask:

– Ta vare på all dokumentasjon på svindelen, inkludert meldingen, lenker, oversikt over kortbelastninger osv. Kontakt senteret for cybersikkerhet og varsle de om svindelen, og anmeldt saken til politiet, skriver forbrukerorganisasjonen OCU i en pressemelding.

Et eksempel på en svindelmelding. Foto: OCU
Et eksempel på en svindelmelding. Foto: OCU

Det kan også være lurt å søke opp deg selv på nettet fra tid til annen, for å sjekke om det finnes falske profiler eller informasjon om deg på nettet.

Er du usikker på om meldingen er ekte kan du kontakte Correos direkte, eller sjekke nettsiden deres. Hvis du faktisk skal motta en pakke har du trolig et sporingsnummer som du kan søke opp der.

Om du har blitt svindlet kan det også hende at du kan kreve pengene tilbake fra banken eller kortutstederen din, ifølge OCU.

Correos påpeker i en uttalelse at de aldri ber deg oppgi personopplysninger via SMS på denne måten. Om du får en ekte melding fra Correos skal den inneholde et sporingsnummer eller bestillingsnummer.

Om du trykker på ekte lenker i meldinger fra Correos vil du uansett bli bedt om å oppgi sporingsnummeret på nytt på nettsiden, før du eventuelt må oppgi informasjon.

Et eksempel på en ekte melding fra Correos. Trykker du på linken i denne, blir du bedt om å oppgi sporingsnummeret på nytt. Foto: OCU
Et eksempel på en ekte melding fra Correos. Trykker du på linken i denne, blir du bedt om å oppgi sporingsnummeret på nytt. Foto: OCU

Skulle det være slik at pakken sitter i tollen, er ikke prosessen så enkel som å betale et lite beløp med kort på nettet.

– Vanligvis er beløpet høyere og krever dokumentasjon, for eksempel faktura på kjøpet og utfylling av egenerklæring om innholdet, opplyser INCIBE.

Du kan også gjenkjenne ekte lenker ved å se på adressen: i eksempelet på en ekte melding ser man at adressen er correos.es, mens svindelmeldingen bruker en såkalt URL-forkorter som Bit.ly.

Uansett er det sikreste å manuelt gå inn på nettstedet til Correos og andre tjenester som sender deg meldinger, fremfor å klikke på lenker.

Powered by Labrador CMS