Las Palmas i bakgrunnen når ARC-båtene dro ut fra Las Palmas i 2022. Foto: ARC

Regatta med historisk startpunkt

I dag går startskuddet for ARC-regattaen i Las Palmas. Pensjonert kommandørkaptein Marcus Einarson Osen tar oss med på innsiden av historien bak seillaset og Las Palmas sin strategiske posisjon som havn opp gjennom tidene.

Publisert Sist oppdatert

Kanariøyene har i over 500 år beholdt sin strategiske posisjon for alle sjøfarere «heading southern or western courses». Den 24. juni 1478 landet den spanske Capitan Juan Rejon på nordøstsiden av Gran Canaria, der festningen Castille de la Luz senere ble bygget. Kapteinen plantet sine første palmetrær i området, derav navnet Las Palmas.

6 år senere den 14.aug 1492 landet italieneren Christofer Columbus med sine 3 skip i Bahia de Gando sør ved flyhavnen. Ca 10 nautiske mil syd av Mulle Deportivo.

Et gammelt bilde av Bahia del Gando ved Las Palmas lufthavn. Foto: Casa del Colon (Columbusmuseet) i Las Palmas
Et gammelt bilde av Bahia del Gando ved Las Palmas lufthavn. Foto: Casa del Colon (Columbusmuseet) i Las Palmas

Etter kort stopp med reparasjoner seilte han til over til La Gomera, for siste proviantering, inkludert en hektisk romanse med øyas vakre guvernør Donna Beatrize, før han satte seil vestover. Han skulle finne sjøveien til India, som i stedet ble oppdagelsen av et nytt kontinent: Amerika.

El Hierro er siste landemerke

Siste landemerket Punta Restinga (Foto: Wikipedia)
Siste landemerket Punta Restinga (Foto: Wikipedia)

Sitat fra en gammel turistbrosjyre: «

Through centuries the last «Punta del deportivo» for seafarers is passing El Hierro and heading west, considered as hazardious. You may passing the edge»

.

Det er ikke kjent at noen før Columbus i 1492 hadde våget seg «utfor kanten».

Et årlig eventyr med start 1986

Las Palmas er i dag fremdeles en viktig havn for internasjonal skipsfart med sine årlige ca 10

000 skipsbesøk. Det påståes at Puerto del La Luz, «Lyshavnen», er oppkalt etter et mystisk lysfenomen i følge legenden som av og til oppstår i området.

«Muelle Deportivo» har siden 1986 vært startsted for ARC, i den årlige kryssingen av Atlanteren som finner sted i midten av januar over til Vest-India.

En seilas på minst 3 uker med en utseilt distanse på ca 2700 nautiske mil til ankomst St. Lucia (Rodney Bay) i Karibien.

ARC forteller at i Las Palmas er det 5 årtider: Vinter – vår – sommer – høst og ARC!

Konseptet til ARC er at de ønsker at deltakerne ikke skal seile alene, men sammen i en «Loose Convoy». Ideen ble unnfanget i 1986 av ekteparet Gwenda og Jimmy Cornell.

«Muelle Deportivo» Las Palmas (Foto: Wikipedia)
«Muelle Deportivo» Las Palmas (Foto: Wikipedia)
Utseiling fra ARC i 2022. Foto ARC.
Utseiling fra ARC i 2022. Foto ARC.

Målsetting var å få 200 i en samseiling på seilbåter.

Passatvind med skyvkraft

Fra ARC opplyses det at: Gran Canaria ligger ved kanten av passatvinden, så båter som forlater Las Palmas vil seile sørover til de plukker opp den nordøstlige passatvinden, som blåser dem vestover over Atlanterhavet. En ordinær reise vil ta inntil 17 dager til sjøs.

Dermed fastslås det at seilbåtene først får «skyv» sørover og deretter vestover av passatvinden.

Innkomst og mål er Rodney Bay på St. Lucia En vakker havn på en idyllisk øy. Foto: Wikipedia
Innkomst og mål er Rodney Bay på St. Lucia En vakker havn på en idyllisk øy. Foto: Wikipedia

Det presiseres herved at en tysk skipper på en Swan 62 satte ARC-rekorden i 2015 over «Dammen» med 14 døgn, ifølge ARC.

Travle dager før start

Deltakende seilbåter ankommer ca 1- 2 uker før start etter flere uker i sjøen, blant annet fra Lorient i Frankrike.

Muelle Deportive med sine fasiliteter skaffer det meste av reparasjoner, ettersyn, proviantering og ARCs siste sikkerhetssjekk før start.

Og - ikke minst – siste aften med sosialt samvær nasjonene i mellom. Oppslag langs veggene forteller om folk som annonserer sitt ønske om å få være med som hjelpemannskap. Slett ikke dårlig?!

Seilbåt Sunbeam 46 Foto: Yachts.com
Seilbåt Sunbeam 46 Foto: Yachts.com

Undertegnede (med seilbåt i Oslo) har siste uke vært på havnekafeen og snakket med noen deltakere. Jeg tar med fra Tyskland: Josef, Andy og Sebastian fra Køln med sin elegante Sunbeam 46.

De hadde seilt ut fra sin hjemmehavn i Pierus gjennom Gibraltar og etter en lang uke derfra ankommet Las Palmas. Alle var enige om at dette ville bli en opplevelse for resten av livet!

Jeg kunne ikke la være å vise de tyske guttene litt av min forskning nå i vinter, om tyske marineoperasjoner på Kanariøyene under 2. verdenskrig.

De så på meg med litt undrende øyne, men ville ha tilsendt et kopi ved hjemkomst Tyskland.

Auf Wieder sehen.

Jeg ønsker dem god tur og siterer Zara Leanders sang fra krigen: «Sag nicht adieu – sag nur Auf Wieder sehen» - og til slutt nevner jeg signalflaggene U og W som betyr:«Bon Voyage».

Signalbokstavene U og W. Grafikk: Wikipedia
Signalbokstavene U og W. Grafikk: Wikipedia

Det ble visst litt mye voksenopplæring fra en 77 åring? Så er det sagt..

Nordlending møter finnmarking på havnen

Sist tirsdag 10. januar, på ettermiddagen, opplyste ARCs havnekontor at kun et mindretall nordmenn var påmeldt som mannskap på andre fartøyer.

De hadde kun én norsk seilbåt på seilingsloggen. Her var det bare å vente. Så dukket det opp «en ung mann i satt alder». Det var «finnmarkingen han

Tor Grønbech», barnefødt i Trondheim men oppvokst i Honningsvåg (72) på Magerøya (Nordkapp).

Et møte med en munter setting: Jeg fortalte om ungdomsminner fra Honningsvåg i 1960, som ung «nothund» (15 år) på havgående sildesnurper fra Kvæfjord ved Harstad, barnefødt på Sandsøya, naboøya til Tore Hund på Bjarkøy og Grytøy. Der hadde han vært.

Jeg betrodde han om «min avstandsbeundring av ho Ann», en vakker ung jente fra Honningsvåg som mange sjøgutter så langt etter. Nok om det.

Tor, nå bosatt i Trondheim, er en erfaren seiler med lang fartstid. En grunnleggende forutsetning for havseilas over Atlanteren. Det er ingen spøk!

Hans nyinnkjøpte seilbåt S/Y» Lykkens Stjerne» Type Mody 41 DS. 42 fot. En vakker tysk dame med dekksalong kjøpt i Greifsvald i Tyskland.

Tor seilte denne nedover hit alene til Las Palmas – en tur på ca 2 ½ mnd med ankomst Las Palmas sist mandag.

Moody 41 DS, lengde 42 fot Foto: Wikipedia
Moody 41 DS, lengde 42 fot Foto: Wikipedia
Dekksalongen Foto: Wikipedia
Dekksalongen Foto: Wikipedia

Hans mannskap er mønstret på her. Tre mann: Jan, Roy og Einar. To fra nord og en trønder. En «fargerik» besetning på 4, på sin jomfrutur med sitt skip over Atlanteren.

Avslutning

«Jeg tar av meg hatten», som fersk skjærgårdsseiler i Oslofjorden og bretter ut et medbrakt sjøkart: «Gran Canaria to Hierro».

Skipper Tor viser ruten sørover rundt Gran Canaria – Bahia de Gando

(Columbus ankomst i 1492) – Maspalomas (fyret), til sammen 35 nautiske mil og kurs rett vestover, passering El Hierro, i sum ca 280 nautiske mil.Med 7 knops fart blir det 40 timers seiling.

Det blir oppvarmingen før den lange strekningen over havet til St. Lucia på nærmere 2700 nautiske mil.

Tor sier at de er sterkt oppsatt på å gjennomføre turen etter beste evne.

Til avslutning tar jeg han i hånden og ønsker han god tur, og på nordlendingens vis lover jeg å ta båten med i min aftenbønn.

Han smiler, nikker og forlater kontoret ved ARC med å si at «en slik seiling krever full dags jobb»!

Avgang (ETA) er søndag den 15. januar kl 1300.

Jeg vil holde mitt løfte: «May he will be blessed with fair winds and following seas»!

Las Palmas 13. jan 2023Marcus Einarson OsenNoen kilder:ARC : Wave upon Wave -Celebrating Thirty Years of Atlantic Rally for Cruisers (Jubileumsbok Utgitt i 2018. Gave fra Havnekontoret til ARC.)Turistbrosjyre kjøpt på Playa del CanterasAtlanterhavskart nr 1869. British Admirality.Prof. Manuel Lobo Cabrera, ULP Las Palmas: Christopher Colombus and the Canary Islands, utgitt ved Casa de Colon.
Powered by Labrador CMS