Siste

Myndighetene ønsker spillturneringer på alle Kanariske skoler


Utdanningsdepartementet la i går ut en liste over 20 skoler som er utvalgt for å delta i e-sportligaen på Kanariøyene. Turneringen er promotert av UD Las Palmas og CD Tenerife, og sammen med Movistar skal den store turneringen innen e-sport finne sted.

Prosjektet har møtt mye kritikk, spesielt blant gymlærere på øygruppen.

Turneringen begynner i september, og 5 skoler fra Gran Canaria, 5 Tenerife, 3 fra Lanzarote og Fuerteventura, 2 fra La Palma og 1 fra La Gomera og El Hierro skal delta.

Tekniske krav til deltakerskoler

Hver påske samles tusenvis av norske spillinteresserte i Vikingskipet på Hamar for «The Gathering».

Det har blitt stilt en rekke tekniske krav til skolene som ønsker å delta. De må ha fiberoptisk internett med minimum 50/50 Mbps symmetrisk tilkobling og Wi-fi med minimum 10 symmetriske Mbps - noe som har vist seg å være vanskelig for flere skoler som ligger utenfor områder der fiber er installert.

Det må også være personer med universitetsgrader innen IT tilstede.

Utdanningsminister Soledad Monzón sa på torsdag at skolene må oppfylle disse betingelsene.

Bakgrunn i læring og digital kompetanse

Professional College of Computer Engineers har uttalt at de mener «det er riktig» å promotere en skoleturnering innen e-sport, «fordi det det ungene er interessert i,» men advarer om at «aktiviteten må ha en bakgrunn i læring og digital kompetanse,» sier president Juan Andrés Crespo.

Med dette advarer altså Crespo om at de vil kreve at utdanningsdepartementet ikke setter vanlige lærere på frontlinjen for denne aktiviteten, men «profesjonelle med digital kompetanse, som vet hva de snakker om, og som er godt trent og oppdatert på teknologien».

- Å lære digital kompetanse handler ikke om å lære Word, Excel, eller PowerPoint, det handler om å løse problemer ved å benytte teknologi og logisk tenkning. Dette blir ikke gjort i skolene i dag, forklarer Crespo.

Crespo er meget positiv til at e-sport og dataspill kan være en lærerik aktivitet for ungdommen.

- Videospill lærer blant annet hvordan man jobber mot et objektiv, løser utfordringer, og benytter strategier for å nå mål, forklarer han videre.