Sementfabrikken utenfor Arguineguín må stoppe bruken av Santa Águeda-havna. I tillegg til at fabrikkens konsesjon er utgått konkluderer nå ekspertene med at industriell bruk av havneområdet strider mot administrasjonsplanen på Gran Canaria.
Denne planen legger til rette for at området skal brukes til turisme med hovedfokus på vannsport, påpeker de to jussprofessorene, Francisco Aguilar og Andrés González Sanfiel. De har utarbeidet en rapport på vegne av turisme- og hotelleierforeningen FEHT i Las Palmas. Regjeringen på Kanariøyene har besluttet å utrede bruken av havna, etter at fabrikkeieren, Ceisa, har hevdet at de vil fortsette driften.»Fortsatt industriell bruk av Santa Águeda-havna er umulig.» Konklusjonen i rapporten, som avisen Canarias 7 har hatt tilgang til, er nedslående nyheter for sementfabrikken.I rapporten står det i klartekst havnemyndigheten på Kanariøyene er forpliktet til å overta havna, enten direkte, eller ved å legge drift av denne ut på anbud. I teksten vises det også til at administrasjonsplanen forbyr industriell bruk av området. Her har øyregjeringen altså intet valg, ifølge rapporten – hvis de skal følge egne, vedtatte lover. Administrasjonsplanen er en del av «Lov om land og beskyttede naturområder på Kanariøyene». Rapporten som er utarbeidet av interesseorganisasjonen FEHT, jobber seg møysommelig gjennom alle teoretiske muligheter for en utvidelse av konsesjonen. Den konkluderer med at «det vil lede til ugyldighet».
»Den detaljerte forvaltningen av dette strategiske landeområdet må følge reglene som erklærer at kombinasjon av industriell bruk og turistbruk er inkompatibelt, etter denne kombinasjonen av bruk begrenser og forringer spesialiseringen og kvaliteten til turistdestinasjonen.» Kort fortalt: En sementfabrikk er ikke ønsket midt i et turistområde.Sementfabrikken har argumentert for at den umiddelbare nærheten til steinbruddet, som benyttes for å hente ut råmaterialer, er en god grunn for å la fabrikken stå der den er. Rapporten understreker at veiene er betraktelig forbedret på Gran Canaria siden fabrikken ble opprettet. Med motorveien like ved er det ingen grunn til at fabrikken må bli stående. Argumentet gir heller ikke fabrikken noen juridisk rett til å bli, mener de to jussprofessorene.