Siste
Gran Canaria er favoritten i vinter, og folk ser ut til å prioritere ferie selv om privatøkonomien er trangere. Foto: Shutterstock
Gran Canaria er favoritten:

Nordmenn prioriterer ferie

Trangere privatøkonomi har ikke satt en brems på ferielysten hos nordmenn, ifølge turoperatørene.


Strammere privatøkonomi hos folk flest har ikke satt en brems på ferielysten til nordmenn, ifølge turoperatørene. I høst har salget til Kanariøyene gått så det suser og trenden ser ut til å fortsette. 

Tidligere denne uka kunne Canariavisen melde at kanariske myndigheter forventer kortere opphold på grunn av nedgangstidene. Det har ikke turoperatørene Ving og TUI merket noe til. 

– Vi ser av undersøkelser at nordmenn følger godt med i utviklingen i sin egen privatøkonomi. Til tross for at man generelt kjenner på til dels store kostnadsøkninger ser det ut som om man prioriterer ferie. Vi må huske på at det er mange gjester som pleier å reise sydover på vinteren som har blitt nødt til å bli hjemme under pandemien. I vinter er det endelig mulig igjen å reise til Kanariøyene uten restriksjoner, det er det mange nordmenn som har lengtet etter, sier Ving-sjef Marie-Anne Zachrisson til Canariavisen. 

Bedre enn i 2019

Hos Ving har salget faktisk gått bedre for vintersesongen i år, sammenlignet med samme periode i 2019. Bestillingstall for uke 44 viser at de har solgt 19% mer i år. I jula har det riktignok vært litt dårligere salg i år. 

– Men det har vi vært forberedt på da vi vet at det er få fridager i julen 2022, sier Zachrisson.

Hun påpeker at både sommersesongen og vintersesongen har gått bra til nå. Med 99% fyllgrad på charterflyene til Ving, har de lite å klage på. Faktisk må mange ut i desember for å finne seg reiser til Kanariøyene nå. 

 

– I oktober avsluttet vi sesongen for reisemålene rundt Middelhavet. Nå er det Kanariøyene som gjelder frem til påske, med Gran Canaria som den aller største favoritten, sier Ving-sjefen. November er snart utsolgt og mange som vil reise bort en uke før jul må ut i desember for å finne sin ferie, forteller Zachrisson.

Like lang ferie

Heller ikke hos TUI har de merket noe til at folk velger kortere ferie i vinter, slik kanariske myndigheter har trodd. 

– Vi ser ingen endringer i antall dager folk reiser. En til to uker er fortsatt mest populært, sier kommunikasjonsdirektør Nora Aspengren i TUI til Canariavisen. 

Med renteøkninger og trang privatøkonomi, er det tilbudene og restplassene folk ser etter nå. Begge selskapene sier trenden med å bestille tett opp mot avreise fortsetter.

– Vi ser et veldig sent bookingmønster og mange bestiller tett opp mot avreise, sier Aspengren. 

Zachrisson er enig: 

–  Trenden at mange bestiller tettere på avreise fortsetter. 

Gran Canaria på topp

Den kanariske presidenten, Ángel Víctor Torres, sa tidligere denne uken at han tror Kanariøyene er godt posisjonert for å ta over mange turister som tidligere reiste til Asia, nå som folk har dårligere råd.

– Den absolutte majoriteten av våre reisende velger Kanariøyene i vinter, men interessen for Thailand er også relativt stor, sier Nora Aspengren. 

Dermed kan det se ut til at det norske markedet ikke lar seg skremme fra lengre feriereiser, til tross for en mer kronglete privatøkonomi i disse dager. Likevel er det ikke uventet at Gran Canaria troner på reisetoppen i år også. 

Folk velger forutsigbarhet

Mange som vil ut å reise i dag velger all-inclusive, slik Canariavisen har skrevet om tidligere. Forutsigbarhet er noe mange ønsker seg, ifølge Ving-sjefen. 

 

– De fleste som velger Gran Canaria med Ving ønsker å bo på noen av våre konsepthoteller, som Sunwing Family Resorts, Ocean Beach Club og Sunprime. Her er det ulike muligheter til å velge seg måltidspakker. Vil man ha et forutsigbart feriebudsjett så anbefaler vi å bestille noen av våre smarte måltidspakker, og en stor fordel for mange familier er at barn under 12 år spiser gratis, sier Zachrisson.

Mantraet om all-inclusive går igjen hos praktisk talt alle turoperatører som tilbyr dette. Også reisesøkemotoren Restplass.no har merket økt pågang for denne typen reiser. Hos de har salget av all-inclusive økt med nesten 50 prosent. 

– Mer presset privatøkonomi gjør at flere ønsker en fastprisavtale på ferien. Vi ser en stor økning i all-inclusive nå, sier Hans Christian Birkeland i Restplass.no.

Debatt
Canariavisen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.