Siste
Støttekomiteen for Vest-Sahara reagerer kraftig på at det norske skipet «Green Austevoll» fraktet fisk fra Vest-Sahara til Russland i september. Her er skipet i Las Palmas, på vei mot Russland. Foto: Støttekomiteen for Vest-Sahara

Norsk rederi i hardt vær for kontroversiell russerhandel

Fraktet fisk fra okkuperte Vest-Sahara via Kanariøyene, og videre til Russland.


Haugesund-rederiet Green Shipping, eid av den styrtrike Eidesvik-familien, er nå under kraftig kritikk for å frakte fisk fra det okkuperte Vest-Sahara til Russland.

Ifølge Dagbladets finansnettsted Børsen, som omtalte saken først, ble et av rederiets skip, «Green Austevoll», observert i midten av september mens det lastet fisk rett utenfor Dakhla i Vest-Sahara.

Deretter fraktet skipet fisken til Kaliningrad, Russland, en destinasjon som også bringer med seg sanksjonsproblematikk knyttet til handelen med Russland.

Kritikk fra flere hold

Erik Hagen fra Støttekomiteen for Vest-Sahara reagerer sterkt på rederiets aktiviteter.

– Dette er to okkupantmakter som plyndrer maten til et av de mest marginaliserte, undertrykte folkene i verden. Rederiet hjelper russerne med plyndringen, sier Hagen til Børsen.

Hagen peker på at både Russland og Marokko som okkupasjonsmakter utnytter Vest-Saharas naturressurser på bekostning av lokalbefolkningen.

  Konflikten i Vest-Sahara

  • Vest-Sahara var en spansk koloni fra 1884 til 1975.
  • Etter Spanias tilbaketrekning i 1975, ble området delt og okkupert av Marokko og Mauritania.
  • Den saharawiske frigjøringsbevegelsen, Polisario-fronten, kjempet mot både Marokko og Mauritania for uavhengighet.
  • Mauritania trakk seg ut av konflikten i 1979, og Marokko annekterte deres del av Vest-Sahara.
  • Konflikten mellom Marokko og Polisario-fronten fortsetter den dag i dag. 
 

Erik Hagen i Støttekomiteen for Vest-Sahara fattet interesse for skipet da det ble observert i Dakhla. Foto: Støttekomiteen for Vest-Sahara

Sveinung Rotevatn, nestleder i Venstre, er også sterkt kritisk til rederiets involvering i denne handelen. Han sier Norge i årevis har frarådet næringsvirksomhet i Vest-Sahara, fordi det «legitimerer og støtter opp om den marokkanske okkupasjonen», ifølge Børsen. 

– Så dette er tvilsomme greier, sier han om frakten til Russland overfor Børsen.

Utenriksdepartementet i Norge vil ikke kommentere den konkrete saken overfor Børsen, men opplyser at de fraråder «handel, investeringer, ressursutnyttelse og andre former for næringsvirksomhet» i Vest-Sahara.

– Det er viktig å avstå fra handlinger som kan framstilles som en legitimering av situasjonen i Vest-Sahara, sier statssekretær Eivind Vad Petersson til Børsen.

Kom til Las Palmas

Etter å ha hentet fisk i Vest-Sahara, dro «Green Austevoll» til Las Palmas på Gran Canaria, før turen gikk videre mot Kaliningrad i Russland, ifølge Børsen. 

Byens havn er et knutepunkt mellom Vest-Sahara og andre destinasjoner, og som en spansk øygruppe har Kanariøyene i årevis vært i pågående politiske spenninger med Marokko. 

I tillegg til å ha okkupert Vest-Sahara, mener enkelte grupperinger i landet at også Kanariøyene tilhører landet, slik Canariavisen tidligere har omtalt

Ble oppdaget av Støttekomiteen for Vest-Sahara

  • «Green Austevoll» blir oppdaget av en medarbeider fra Støttekomiteen for Vest-Sahara på nettstedet Vesselfinder, i midten av september. Medarbeideren ser at skipet ligger tett inntil to russiske trålere, «Vasiliy Filippov» og «Kapitan Bogomolov», rett utenfor Dakhla i Vest-Sahara. Dette vekker mistanke om at det lastes fisk om bord på «Green Austevoll».
  • «Green Austevoll» anløper Las Palmas på Gran Canaria. Erik Hagen fra Støttekomiteen for Vest-Sahara blir informert om denne ankomsten og følger med på skipets videre bevegelser.
  • «Green Austevoll» legger til kai i Kaliningrad i Russland 30. september, lastet med fisk fra Vest-Sahara. Dette bekreftes av Green Shipping i en uttalelse til Børsen.
 

Rederiet avventer myndighetenes avgjørelser

Styreleder i Green Shipping, Eivind Eidesvik, forsvarer selskapets handlinger med at de forholder seg til juridisk bindende sanksjoner.

Han presiserer at rederiet bruker sanksjonsspesialister for å sikre at de ikke bryter med eventuelle restriksjoner.

Rederiet bekrefter overfør Børsen at de fraktet fisk til Russland. 

«Vi har tillit til at relevante myndigheter har god kunnskap om hva som treffer best av sanksjoner», skriver Eivind Eidesvik til avisa.