Siste
Servatur-sjef Kai Mikaelsen om milliardinvesteringer og fremtiden på Gran Canaria. Foto: Canariavisen

Norskeide Servatur kjøper enda et hotell: –⁠ Det er tunge investeringer


Norske Kai Mikaelsen kjøpte hotellkjeden Servatur for snart åtte år siden. Siden da har de vokst kraftig, med flere store oppkjøp på Kanariøyene.

Den norskeide hotellkjeden er godt kjent for nordmenn på øygruppen. Kjeden har nær 7000 sengeplasser, og har ikke latt seg stoppe av pandemi og turistkrise. Nå utvider de ytterligere, med oppkjøp av nok et hotell fra kjeden RIU.

Denne gangen er det Don Miguel i Playa del Inglés som står for tur, etter at kjeden kjøpte opp Waikiki fra RIU i 2014.

Godt fornøyd

Servatur-sjef Kai Mikaelsen forteller til Canariavisen at han er godt fornøyd med nyanskaffelsen, og avslører at de kommer til å fortsette investeringene på Kanariøyene.

– Ja, det kommer vi til å gjøre. Vi har vært veldig aktive under coronaen. Det har jo dessverre vært vanskelig med normal drift, men vi har brukt tiden godt på å finne nye gode kjøp og leieavtaler. Vi har utvidet ganske kraftig under coronaen, forteller han.

Mikaelsen kan avsløre overfor Canariavisen at han også holder på med et større oppkjøp av en annen kjede på øygruppen, men han vil ikke si noe om hvilken kjede det dreier seg om.

– Det er konfidensielt, smiler han, men legger til at det kan dreie seg om over 300 nye ansatte i Servatur-gruppen.

Nylig har de også fått tilslag på hotellet Beverly Park på Gran Canaria.

– Det er en deal på over 70 millioner euro. Det er tunge investeringer vi gjør, og vi er kjempefornøyd med å drive her på Gran Canaria. Servatur har drevet på øya her i over 40 år, og vi er veldig langsiktige. Jeg er jo bare en unggutt, så vi skal jo drive i mange nye tiår fremover, fleiper Mikaelsen.

Don Miguel-hotellet kjøpes opp av Servatur. Foto: Bjørn Sagen/Servatur

Over 30 millioner euro

For Don Miguel vil han heller ikke røpe kjøpesummen, men det dreier seg om i overkant av 30 millioner euro.

Det er ikke første gang Servatur kjøper et hotell av RIU, og samarbeidet har gått veldig bra, ifølge Mikaelsen.

– Vi er kjempefornøyde. Det er det andre hotellet vi kjøper av RIU-kjeden. Det første var Waikiki med 513 rom. Nå gjør vi den andre avtalen med Carmen og Luis Riu, som kanskje er blant de flinkeste i verden på å drifte turist- og feriehoteller. Så vi er veldig fornøyd og gleder oss veldig til å drifte de 300 nye rommene fremover.

De ansatte blir med videre

For de mange ansatte på hotellet har det vært noen vanskelige måneder. Hotellet har vært stengt i rundt 14 måneder på grunn av coronakrisen, og de fleste ansatte er permittert. Nå får de snart komme tilbake på jobb, og Mikaelsen påpeker at de ansatte er en stor styrke for hotellet og kjeden.

– RIU har meget dyktige ansatte og vi er veldig glad for at vi har fått ta over de. Først så fikk vi beskjed om at vi ikke fikk med hotelldirektøren, siden RIU hadde andre planer for henne, men vi har klart å overtale henne til å bli med Servatur videre, sier han og fortsetter:

– De ansatte er jo ekstremt viktige i det vi driver med. Det handler om service, om folka som er på jobb og møter kunden, gjør reint for kunden, mater kunden, og sørger for at oppholdet blir helt topp.

Vi møtte Servatur-sjef Kai Mikaelsen og fotograf Bjørn Sagen i Las Palmas. Foto: Canariavisen

Løfter standarden

For å gjøre hotellet klart skal det både oppgraderes samt at det skal bygges en ny takterrasse på nær 4000 kvadratmeter. Målet er å løfte hotellet fra tre til fire stjerner.

– I det korte bildet så vil vi gjøre noen relativt store endringer med takterrasser. Vi vil bygge både gym, spa, og tilknytte en slags beach club i nærheten som vi jobber hardt med å lande. Jeg kan ikke si så mye om det, men vi har store planer for hotellet, både med renovering og å øke det til et firestjerners hotell.

– Vi vil også bygge Gran Canarias kanskje mest spektakulære utendørs boblebad, sier Mikaelsen selvsikkert.

Før Don Miguel skal få et løft må imidlertid kjeden gjøre seg ferdig med nok et stort prosjekt. Det pusses nemlig også opp på Puerto Azul-hotellet i Puerto Rico.

– Først skal vi renovere Puerto Azul og løfte det fra tre til fire stjerner. Vi investerer 34 millioner euro der, bare i oppussing. Så skal vi ta dette etter at vi er ferdige med Puerto Azul.

– Stor tro på fremtiden

Han er ikke i tvil om at investeringene er fornuftige og at markedet vil komme seg på beina igjen snart.

– Vi har jo stor tro på det kanariske markedet. Vi driver i Spania, som er verdens beste reisedestinasjon, på Kanariøyene som er den beste destinasjonen i landet, med høyest belegg og størst trafikk. Og vi er så heldige at vi driver på Gran Canaria som er en av de beste øyene her, så vi har veldig stor tro på fremtiden og at markedet vil komme tilbake. Det er bare et spørsmål om tid, men at det kommer tilbake til gamle høyder er vi sikre på, avslutter han.

Sterkere økonomiske muskler

I juni 2020 sprakk nyheten om at selskapet Fredensborg gikk inn med 50% eierskap i Servatur. Det ga hotellkjeden sterkere økonomiske muskler, og siden da har selskapet investert over en milliard kroner på Kanariøyene.

Fredensborg er ledet av nordmannen Ivar Tollelfsen, som er god for hele 29 milliarder kroner. Ifølge Kapital er han på 8. plass over Norges rikeste personer.