Norwegian får refs for kanselleringer: – Usmakelig: – Canariavisen

Select Page

Norwegian får refs for kanselleringer: – Usmakelig

Lillian har fått fire flyvninger kansellert den siste tiden, og får “verdiløse” bonuspoeng i refusjon.

Av Leo Lunde
Publisert 10. mars 2021 kl. 00:00

Av Leo Lunde
Publisert 10. mars 2021 kl. 00:00

Norwegian-kunder har kritisert flyselskapet fordi billetter legges ut for salg, bare for å bli kansellert kort tid etter bestilling.

En av de som har opplevd dette gjentatte ganger er administrator i gruppen Nordmenn i Puerto Rico på Facebook, Lillian Johnstad Fyllingen.

Hun forteller at hun først fikk melding om kansellering fra Gran Canaria til Bergen 17. april. Da hun endret billetten til Oslo, ble også den flyvningen kansellert. En ny tur fra Bergen til Gran Canaria 29. mai og en tur fra Oslo 20. mars ble også kansellert.

Etter fire kanselleringer reagerer hun på Norwegians praksis.

– Jeg er virkelig skuffet over at de fremdeles selger billetter til fly som ikke skal gå, og at de lar oss ombestille gratis mot at du betaler mellomlegget mellom den billetten du har og den du bytter til, som da alltid er en del dyrere, fra 1000 kroner og oppover, for så å kansellere den igjen, forteller Fyllingen til Canariavisen.

– Endrer seg raskt

Norwegian svarer på kritikken, og sier de ikke legger ut billetter på flyvninger som ikke skal gå.

Kommunikasjonssjef i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson. Foto: Norwegian

– Det som ligger ute for salg er det vi til enhver tid planlegger å fly. Det sagt, så er pandemien vanskelig å forutse, og reiserestriksjoner endrer seg raskt. Vi følger hele tiden med på hvordan situasjonen utvikler seg og justerer rutenettverket vårt deretter. Dersom vi blir nødt til å gjøre endringer prøver vi å gjøre det så raskt som mulig for å gi våre kunder mest mulig forutsigbarhet. Hvis en reise skulle bli kansellert får kunden direkte beskjed om det og kan enten endre sin reise uten ekstra kostnad eller be om refusjon, forteller kommunikasjonssjef i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson til Canariavisen.

Jacobsson har en anbefaling til de som ønsker økt fleksibilitet.

– For å gi kundene våre litt ekstra fleksibilitet i en uforutsigbar tid tilbyr vi også én gebyrfri ombooking på alle våre internasjonale flyvninger. Et tips for kunder som ønsker enda mer fleksibilitet er å kjøpe såkalte Flex-billetter. Da kan man endre eller avbestille billetten sin frem til 30 minutter før avreise, forklarer kommunikasjonssjefen.

– Usmakelig

Billettene ble kjøpt med CashPoints som Fyllingen ble sittende med da flere flyvninger ble kansellert i 2020.

– Jeg får ikke penger tilbake, for disse billettene er kjøpt med poeng eller flyttet fra alle kanselleringene høsten og vinteren 2020. Når turene da er dyrere så får de penger inn i systemet og når en ikke kan bruke poeng blir det litt usmakelig, sier Fyllingen.

Les også: 

Billetter helt ned i 389,- kroner fra Oslo til Gran Canaria

Stoppet bruk av bonuspoeng

Norwegian fikk krass kritikk da de valgte å stoppe bruken av bonuspoengene sine, såkalte CashPoints.

– Norwegian Reward sine tjenester til Norwegian vil bli satt på pause mens Norwegian gjennomgår en rekonstruksjon. Reward- medlemsskapet ditt vil fremdeles være aktivt, men i pausen vil det ikke være mulig for Reward-medlemmer å opptjene eller bruke CashPoints eller Rewards når man bestiller reiser med Norwegian, skriver selskapet på sin nettside.

Dermed er CashPoints for tiden ubrukelige, selv om man skulle få de refundert som følge av kansellering.

Vi har stilt spørsmål til Norwegian om hva de gjør for å kompensere kunder som opplever dette, men har foreløpig ikke fått svar fra selskapet. Hvis/når vi får svar oppdaterer vi denne saken. 

Flyselskapene lå ikke overraskende i klagetoppen hos Forbrukerrådet i 2020. Foto: Laurent Errera CC BY-SA 2.0

Verst i klassen

I 2020 var det ikke overraskende Norwegian og SAS som tronet på klagestatistikken hos Forbrukerrådet.

Det har gått på at de har vært vanskelige å få tak i, og at flyselskapene har tvilholdt på penger for reiser kunden ikke har fått.

– Dertil virket det som om flyselskapene nappet ut kabler til nett og telefon. Kundene deres fikk ikke tak i dem, og brukte timer på å vente i kø og purre på spørsmål. Vi avdekket også at de brukte manipulerende design for å gjøre det vanskeligere å be om å få pengene refundert, og heller ble ledet til å akseptere tilgodelapper eller cashpoints, sa direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til VG.

Annonse

Setter du pris på Canariavisen? Følg oss gjerne på Facebook!

 

Annonse