Siste
Slik så det ut på Gran Canaria-flyplassen da sandstormen rammet øygruppen i februar 2020. Foto: Controladores

Norwegian forfølges av sandstorm fra 2020


Da en av historiens verste calimaer rammet Kanariøyene i slutten av februar 2020 ble flere tusen nordmenn sittende sandfaste på Kanariøyene.

Som Canariavisen skrev den gangen ble flyplassene stengt på grunn av nedsatt sikt.

Det har gått over et år siden himmelen ble farget brun og tusenvis av frustrerte nordmenn satt på gulvet i avgangshallen på Gran Canaria med uvissheten opp i halsen.

Plages av sanden fremdeles

Flyselskapet Norwegian ser derimot ikke ut til å ha fått ristet sanden ut av skoene helt enda.

Norwegian har nemlig fått flyklagenemnda mot seg for måten de håndterte situasjonen på, skriver Flysmart24.

Det gjelder spesielt de passasjerene som måtte lande på andre destinasjoner som Fuerteventura og Tenerife da Gran Canaria sin flyplass ble stengt.

Måtte ta ferge

Passasjerer som ble påført ekstrautgifter da de etter to dager fikk beskjed av Norwegian om å komme seg frem til Gran Canaria på egenhånd med ferge, klaget inn saken hos flyklagenemnda og fikk medhold.

– Vi har mottatt vedtaket fra flyklagenemda og skal nå vurdere saken nærmere, sier pressesjef i Norwegian Tonje Næss til Flysmart24.

Norwegian har tidligere avslått alle krav fra de reisende på grunn av dårlige værforhold. Da saken ble klaget inn til transportklagenemnda for flyreiser svarte ikke Norwegian.

Nemnda var enige i at sandstormen var en ekstraordinær omstendighet. Dermed slapp Norwegian å betale standardsatsene som er fastsatt i EU til passasjerene.

Medhold i nemnda

Likevel mente nemnda at det var flyselskapets ansvar å finne alternativ transport for passasjerene, men dette gjorde altså ikke Norwegian.

Nemnda har derfor bestemt at de reisende som klaget skal få tilbake 1400 kroner for ferge og 30 euro for taxi.