Aena investerer 53 % mer på Balearene enn på Kanariøyene - til tross for færre reisende
Samtidig er kapasiteten på kanariske flyplasser snart sprengt.
Til tross for at flyplassene på Kanariøyene håndterer 8 % flere passasjerer enn Balearene, har Aena investert betydelig mer i øygruppen i Middelhavet.
Siden 2017 har Balearene mottatt investeringer som er 53 % høyere enn på Kanariøyene.
Ulik fordeling av midler
I 2017 til 2021 ble det planlagt investeringer på 380 millioner euro for de fire flyplassene på Balearene, mens de åtte flyplassene på Kanariøyene fikk 313 millioner euro.
I planen for 2022 - 2026 er forskjellen enda større: Balearene er tildelt 361 millioner euro, mens Kanariøyene kun får 171 millioner euro.
Totalt har Balearene fått 741 millioner euro over de to periodene mot Kanariøyenes 484 millioner euro – en forskjell på 257 millioner euro.
Lavere investering per passasjer
Når man ser på investeringer per passasjer, er forskjellen slående.
Mens Balearene mottar 1,7 euro per passasjer årlig fra Aena, får Kanariøyene bare 0,74 euro – under halvparten.
Behov for kapasitetsoppgraderinger
Kanariøyenes flyplasser sliter med å ta unna alle de reisende, slik Canariavisen kunne melde tidligere denne uka.
Spesielt er problemene store på Tenerife og Lanzarote, men også Gran Canaria har hatt problemer med underbemanning og teknisk svikt.
Tenerife Nord har allerede overskredet sin maksimale kapasitet, mens Lanzarote opererer på 96 %.
Ifølge flyplassoperatøren har de planlagt omfattende investeringer, men ikke før etter 2026.
De opplyser at Tenerife Sør skal få rundt 300 millioner euro i oppgraderingsmidler.
Krever rettferdig fordeling
Lokale myndigheter og næringslivet på Kanariøyene har lenge etterlyst en mer balansert fordeling av investeringene.
Kritikken mot de kanariske flyplassene har også haglet fra reisende. Britiske tabloidaviser som The Sun har tidligere omtalt hvordan en reiseblogger kalte Gran Canaria-flyplassen for "grusom".