Computer Service åpner nytt kontor: – Vi er veldig glade
Den norskeide internettleverandøren Computer Service ISP åpner nytt kontor i Puerto Rico sør på Gran Canaria.
Vi tok en prat med eieren Line Moen om hvorfor de har valgt å flytte til Puerto Rico og hvordan viruskrisen har påvirket selskapet.
Flere grunner til flyttingen
Hvorfor velger dere å flytte?– Det er flere grunner til at vi har valgt å gjøre dette: Først og fremst er ikke Ancora et ideelt sted for vår type bedrift. Mellom høy livemusikk fra barer i nærheten og konstant vedlikehold av selve senteret opplever vi mye støy som kan være utfordrende. Puerto Rico er også et mer sentralt punkt for kundegruppen vår i tillegg til at staben vår også har vokst siden vi åpnet kontoret i Arguineguín, forteller Moen til Canariavisen.Det gamle kontoret til Computer Service på Ancora var ikke ideelt på grunn av høy livemusikk og bråk fra oppussingsarbeidet. Foto: Computer Service ISP S.L
Sentralt i Puerto Rico
Det nye kontoret ligger sentralt beliggende i andre etasje av parkeringshuset i Puerto Rico, med kort avstand til både det gamle og de to nye kjøpesentrene. Moen er tydelig entusiastisk over beliggenheten.
– Kontoret er lett å finne frem til og parkering er aldri et problem!– Vil dette si at dere legger ned kontoret i Arguineguín?– Foreløpig beholder vi kontoret vårt i Arguineguin. Om det viser seg å være behov for å holde det kontoret åpent i sesongen har vi mulighet til det. Dette er noe vi ser etterhvert som sesongen starter igjen og besøkende kommer tilbake til øya.– Har gjort ting tøffere
Unntakstilstanden har gjort det tøft for mange bedrifter som satser tungt på nordmenn sør på Gran Canaria. Flere har måttet stenge dørene lenge før planlagt sesongavslutning, men Moen forteller at de holder det gående.
– Hvordan har prosessen med å åpne nytt kontor i disse tider vært?– Det er klart COVID-19-situasjonen har gjort ting tøffere: vi har ikke hatt kontoret åpent for kunder de siste 2 månedene og har vært i mer eller mindre «vedlikeholdsmodus» siden tidlig mars. Vi har hatt hjemmekontor denne tiden med utvidet telefonstøtte på kveldstid og i helgene. Det er utfordrende med tap av inntekt i denne perioden, men vi gjør det vi kan, vedlikeholder og utbedrer basestasjonene våre og passer på at tjenester blir levert.Bygger ut fibernett
Det nye kontoret byr på lyse og rolige omgivelser, og sjefen selv, Line Moen, gleder seg til å åpne dørene for sine kunder. Foto: Computer Service ISP S.L
De siste årene har Computer Service jobbet med å utvide fibernettverket sitt på Gran Canaria. Viruskrisen har ført til forsinkelser, men langt fra noen bråstopp for utbyggingen.
– Selv om situasjonen vi finner oss i nå har laget forsinkelser har det ikke vært bråstopp når det kommer til fiber utbygging. Vi er den eneste autoriserte ISP (Internet Service Provider red.anm.) sør på øya som kan bruke Mogán kommune og Telefonica sin telekom-infrastruktur til å legge vår egen fiber. De siste to årene har vi bygget ut flere plasser med vårt eget fibernettverk men de siste seks månedene har vi kunne begynt å knytte disse nettverkene sammen, forklarer Moen.Store investeringer
Selskapet har de siste årene investert mye i fiberoptisk Internett, som lar brukerne få høye og stabile hastigheter sammenlignet med andre teknologier slik som ADSL.
– Nå har vi også 10GBps fiberkobling mellom Arguineguín og Puerto Rico. Vi har investert mye i fiberutstyr; kilometervis med kabel, spleisemaskiner, feilsøkingsutstyr, nettverksutstyr, software og kurs, med mer. Vi har vårt eget autonomo-system, det vil si at vi eier våre egne IP adresser og tildeler alle kunder en unik (public) IP adresse. Vi er opptatt av at våre kunder skal ha en rask og pålitelig tilkobling til Internett: Med Public IP adresse og vår 0-NAT policy er vi sikre på at vi leverer et bedre produkt enn konkurrentene våre.