SAKSØKER PASSASJER: Flyselskapet Ryanair.

Deler skrekkhistorie - saksøkt for 15 000 euro

Det irske lavprisselskapet Ryanair saksøker en passasjer for uakseptabel oppførsel om bord på en av sine flyvninger.

Publisert Sist oppdatert

Dette er den første sivile rettssaken av sitt slag i Irland og markerer selskapets nulltoleransepolitikk mot forstyrrelser om bord.

Passasjeren det gjelder, forårsaket at en flyvning fra Dublin til Lanzarote i fjor måtte nødlande i Porto den 9. april 2024, hvor det ble stående over natten. Ryanair måtte derfor ordne overnatting for 160 passasjerer på hotell.

– Denne passasjerens utilgivelige oppførsel tvang flyet til å lande i Porto, hvor det ble forsinket over natten. Dette medførte unødvendige forstyrrelser for 160 passasjerer, som også mistet en hel feriedag, uttalte flyselskapet i en pressemelding.

Selskapet har ikke gitt ytterligere detaljer om passasjerens identitet eller hva vedkommende gjorde for å forårsake omdirigeringen.

Nulltoleranse 

Ryanair har varslet at dette ikke blir siste gang de går til rettslige skritt mot passasjerer som oppfører seg uakseptabelt. Selskapet presiserer at all forstyrrende oppførsel – inkludert verbal og fysisk trakassering – kan få rettslige konsekvenser.

– Ryanair har en streng nulltoleransepolitikk for passasjerforstyrrelser og vil fortsette å ta avgjørende skritt for å bekjempe uakseptabel oppførsel. Dette gjøres for å sikre at passasjerer og mannskap kan reise i et komfortabelt og respektfullt miljø, fortsatte selskapet i uttalelsen.

RYANAIR

En talsperson for Ryanair tilføyer følgende: 

– Denne rettssaken viser bare en av de mange konsekvensene passasjerer som forstyrrer flyvninger vil stå overfor som en del av Ryanairs nulltoleransepolitikk. Vi håper denne handlingen vil avskrekke fremtidig uakseptabel oppførsel.

Kan skape presedens for andre flyselskaper

Selv om dette er første gang et flyselskap saksøker en passasjer for forstyrrende oppførsel, kan det sette en viktig presedens. Dr. Brian Flanagan, førsteamanuensis ved juridisk fakultet ved Maynooth University, uttalte til RTÉ News at andre flyselskaper vil følge utviklingen nøye.

– Hvis dette lykkes, vil mange i bransjen være fornøyde, og det kan også tilfredsstille potensielle passasjerer at det finnes en slik mulighet for rettferdighet, sa han.

Powered by Labrador CMS