Det grønne skiftet kan skape opptil 60 000 jobber på Kanariøyene
Kanariøyene kan føre an i det grønne skiftet og være karbonnøytrale innen 2040, hele ti år før målet satt av av EU og Spania.
Den såkalte avkarboniseringen av Kanariøyene vil ikke bare føre til den nødvendige reduksjonen av utslipp i atmosfæren, men også investeringer på mellom 12-19 milliarder euro frem til 2014. Det kan i så fall skape mellom 30000 og 60000 nye arbeidsplasser.
Dette er sentrale konklusjoner i en ny studie om øy-regioner i Spania og deres overgang til grønn energi som er utarbeidet av Monitor Deloitte i samarbeid med energiselskapet Endesa.
Karbonnøytrale ti år før tiden
Rapporten ble presentert på tirsdag, med flere energitopper tilstede. Blant disse, direktøren for Endesa på Kanariøyene, Pablo Casado Reboiro, Alberto Amores fra konsulentfirmaet Monitor Deloitte, og viseminister for klimaendringer og det grønne skiftet på Kanariøyene, Miguel Ángel Pérez.
Ifølge Casado er det å fremskynde målet om å bli karbonnøytrale med 10 år viktig for å ta lederskap i energirevolusjonen, og en mulighet for å prøve nye løsninger for fremtidens energi på øygruppen.
Amores fra Monitor Deloitte tror planen kan skape store investeringer, nye arbeidsplasser og ny teknologisk utvikling, i tillegg til å oppnå målet om bærekraftig utvikling og et renere miljø.
Foreslår en rekke tiltak
Studien foreslår en rekke tiltak for øygruppene i Spania, spesielt innenfor tre områder: transport, boliger og energitjenester.
Transportsektoren er ansvarlige for 40-50% av de totale utslippene på spanske øygrupper. Biltrafikken står for 80-85% av energiforbruket, så en avkarbonisering av persontransporten er meget viktig ifølge studien. Den peker spesielt på at flere el-biler på ut på veiene, og at hele bilparken bør være byttet ut innen 2040.
I tillegg må flere ta i bruk kollektivtransport og andre former for transport.
Mangler infrastruktur
Studien påpeker at el-biler allerede er et godt alternativ på øyene. Det koster 25-30% mindre å kjøpe og eie en el-bil fremfor en vanlig fossildrevet bil på øygruppen, ifølge studien. Det største problemet er at øyene mangler god nok infrastruktur for lading.
Boliger genererer kun 1-3% av utslippene på øygruppen, fordi klimaet gjør det lite hensiktsmessig med mye oppvarming og nedkjøling. Her vil varmepumper bli sentrale for å senke utslippene i årene som kommer.
Kostnadene ved å kjøpe og eie en el-bil er lavere enn for fossildrevne biler. Problemet på øygruppen er at det mangler ladestasjoner. Illustrasjon: Envato Elements
Solenergi
Fornybar energi er også en sektor som kan innovere stort på øygruppen. Med mye sol og vind bør kapasiteten for grønn energi utvides. Strømproduksjon står fortsatt for 39% av utslippene på øygruppen. Skal øyene bli 100% fornybare på strøm må de kunne generere rundt 11 gigawatt i tillegg til å lagre 20-25 gigawatt-timer for å kunne lagre energi.
Studien foreslår en kombinasjon, men at solenergi bør være foretrukket ettersom klimaet på øygruppen allerede har lagt til rette for dette. Studien foreslår 25% vindkraft og 75% solkraft.
Rapporten slår fast at et slikt grønt prosjekt vil kunne føre til investeringer på mellom 12 - 19 milliarder euro frem til 2040 og redusere kostnaden for strøm med opptil 40%.