De velkjente Mogán-taxiene på Gran Canaria. Foto: Canariavisen

Er det på tide å slippe til Uber?

Gran Canaria er en av de få stedene i Spania hvor plattformer som Uber fortsatt ikke opererer, til tross for en økende etterspørsel fra både innbyggere og turister.

Publisert

Dette er en intern kommentar. Meningene i saken er skribentens egne. 

Mens Tenerife har hatt Uber i drift siden 2023, har det skjedd lite på Gran Canaria.

Gran Canaria har en av de høyeste taxitetthetene i Spania, med 4,3 taxier per 1 000 innbyggere – betydelig høyere enn landsgjennomsnittet på 2,9. 

Øya har over 2 600 taxier, men likevel opplever mange at det er vanskelig å finne transport, spesielt på nattestid og i helgene. 

Prøv å skaffe transport med barnesete, og du står enda verre stilt. 

At apper som Pide Taxi har forsøkt å kapitalisere på Uber sin suksess, blir et lite plaster på et stort sår. 

Appen er åpenbart ikke utviklet av folk med samme kunnskap og økonomiske muskler som Uber, og sentralene kan finne på å stenge deg ute hvis taxien ikke finner veien. 

Samtidig tilbyr stadig flere nordmenn ulovlig transport, slik Canariavisen har omtalt flere ganger. Blant sjåførene finner vi både dømte voldtektsmenn og bedragere som er dømt for både svindel, grov vold og trusler. 

Disse erstatter altså tilbudet lovlig transport i form av Uber kunne ha levert med kvalitetssikring, og naive nordmenn biter på støtt og stadig - til tross for risikoen. 

Reguleringsknute og EU-press

Ifølge Manuel López, transportminister på Gran Canaria, er øya bundet av strenge reguleringer som begrenser antallet lisenser til såkalte VTC-kjøretøy. 

Dette er biler som har lov til å drive med forhåndsbestilt persontransport, men som ikke er taxi. 

Disse er begrenset til én per 30 taxilisenser. 

I dag finnes det bare 103 VTC-lisenser på Gran Canaria, og ingen av dem er tilknyttet store plattformer som Uber.

Men EU-domstolen har nylig uttalt at kanarisk lov bryter med europeisk lovgivning: det finnes nemlig ikke grunnlag for å kreve at det bare kan være én VTC-bil per 30 taxier. 

Flyplassen som konfliktarena

En stor del av debatten handler om transport til og fra Gran Canaria flyplass. 

Lokale taxisjåfører fra Telde og Ingenio har monopol på mesteparten av flyplasstrafikken, men både brukere og taxisjåfører rapporterer om kaotiske forhold når det er stor pågang. 

Samtidig hevder taxibransjen selv - muligens i et forsøk skyve problemet under teppet - at flyplassen er godt dekket, og at bilder av lange køer ofte er et resultat av isolerte hendelser.

De isolerte hendelsene har imidlertid blitt stadig vanligere. At folk må vente i en time eller mer på taxi fra flyplassen på Gran Canaria, har blitt normalen. 

Økende press fra befolkningen

Mens taxinæringen jobber med å fornye seg – blant annet gjennom apper og digitale løsninger som fungerer på nivå med min Nokia 3310 – er det tydelig at mange innbyggere etterlyser mer moderne og fleksible transportalternativer. 

Enkelte peker på at konkurranse kan tvinge taxinæringen til å tilpasse seg raskere. Det vil ikke taxibransjen ha noe av. De er fornøyd med dagens status quo. 

For øyeblikket er tildeling av nye lisenser for både taxi og VTC satt på pause i minst ett år, mens myndighetene jobber med å revidere reglene. 

Samtidig vil taxibransjen ha sympati for sin jakt på piratsjåførene, gjennom TV-innslag og kampanjer i sosiale medier hvor de på dårlig norsk forsøker å forklare folk om risikoen. 

Og det hele kunne ha vært løst ved å slippe til konkurranse. Ekte konkurranse. 

Powered by Labrador CMS