Er lei av råkjøring og tung trafikk etter omlegging i Puerto Rico
– Jeg har sett veldig mange farlige situasjoner.
Naboene i Avenida de la Cornisa i Puerto Rico fortviler over det endrede trafikkbildet på toppen av feriebyen.
Etter at kommunen la om til enveiskjørt i Montaña Clara, Timanfaya og Tenerife, har trafikken økt kraftig rett utenfor døra deres. For å komme seg ned igjen må både lastebiler, busser og biler ta veien ned mot Amadores.
– Det betyr at vi får veldig mye mer trafikk. Alle som kommer fra Puerto Rico må tilbake denne veien. Det er veldig mange situasjoner som oppstår på veien, sier Øivind Fagerli til Canariavisen.
Han får støtte av nabo Ingvald Brevik:
– Jeg har sett veldig mange farlige situasjoner. Jeg håper at de ser at dette er farlig, og at de gjør noe før det skjer en ulykke her, sier han.
Mangler fotgjengerfelt
De mange farlige situasjonene som oppstår, blir ikke bedre av at veien mangler fotgjengeroverganger og tydelig oppmerket fartsgrense, mener naboene.
– Folk må omtrent løpe over gata og da kommer bilene plutselig. Det er jo rene fartsstripa her noen ganger. Så er det jo folk som skal opp og ned til stranda med barnevogner, rullatorer og rullestoler. Jeg har gått og ventet på at det kan skje noe her ute, sier Øivind Fagerli.
Turister i veien
Når store turistbusser stopper for å slippe av folk ved hotellene, ender turistene noen ganger opp i veibanen, noe som fører til nedsatt sikt, trang veibane og fare for ulykker.
Langs veien er det bare deler som er merket opp med 30 kilometers fartsgrense, blant annet i bakken fra Amadores. Men i rundkjøringen stopper dette, og større deler av gata har derfor ikke en tydelig fartsgrense. Andre steder er det 40 kilometer i timen som gjelder.
– Det kan hjelpe hvis man får noen reguleringer av hastigheten med skilt eller merker i asfalten, mener Fagerli.
Støyende
Nå håper de to at kommunen vil reagere og gjøre noe for å bedre trafikksikkerheten i gata.
Det kan også bidra til å dempe støyen fra den økte trafikken, som på enkelte tider av døgnet er intens, når gamle busser og biler kommer på rekke og rad i bakken.
Begge er imidlertid bestemt på at det er trafikksikkerheten som kommer først.
– Jeg er spent på hvor lenge det går før det skjer noe. Jeg håper at de reagerer og gjør noe, før noe skjer. Såpass fornuftige må de jo være, avslutter Ingvald Brevik.
Skulle forbedre flyten
Kommunen utførte endringer i kjøreretningene for Montaña Clara, Timanfaya og Tenerife-gatene i 2022, for å bedre trafikkflyten i området. Samtidig opprettet de også flere parkeringsplasser, som er mye brukt om sommeren og i påskeferien av lokale.
– Målet er å lage en enveiskjørt ringvei for å forbedre flyten for kjøretøy som skal til bolig- og turistkompleksene som ligger langs veien, skrev kommunen i 2022 når endringen ble kunngjort.
Endringen førte til at Montaña Clara og Timanfaya-gatene gikk fra tofelts til enveiskjørt retning opp, mens Calle Tenerife ble enveiskjørt ned.
Vil ikke svare
Canariavisen har ikke fått svar på våre spørsmål til trafikkråd Víctor Gutiérrez i kommunen, til tross for gjentatte forsøk. Dette er ikke uvanlig når Mogán kommune stilles kritiske spørsmål.
Vi har imidlertid fått et uoffisielt svar fra teknisk avdeling:
– Jeg kjenner ikke til noen planer om ytterligere endringer i området. Det er i så fall en prosess som må vurderes i kommunestyret, og vi påvirker ikke den agendaen, sier en kilde i kommunen som ønsker å være anonym til Canariavisen.