Et ladepunkt fra kjeden Disa på Tenerife.

Ett av tre ladepunkter fungerer ikke

Og 80% av ladepunktene krever over tre timer for en fullading. 

Publisert

De seneste årene har lokale myndigheter på Kanariøyene oppfordret folk til å gå for el-bil. Veksten i antallet elbiler har imidlertid gått tregt, slik Canariavisen har skrevet om tidligere. 

Det siste året har det vært en nedgang i antallet nybilsalg på 18,6%. 

Totalt sett utgjør el-biler kun 6,3% av bilparken på Kanariøyene. 

Dette fremkommer av en rapport fra bilbransjeorganisasjonen Anfac, ifølge La Provincia

Til sammenligning utgjorde elbiler omtrent 25% av bilparken i Norge i 2023, ifølge SSB. 

Ett av tre ute av drift

Ser vi på hvilke utfordringer elbil-eiere har på Kanariøyene, er det kanskje ikke så rart: 

Av de 1 584 ladestasjonene som er installert, er ett av tre ute av drift, og 80 % av dem krever mer enn tre timer for fullading. 

Det byr trolig på rekkeviddeangst for mange sjåfører, som dermed velger bensin, diesel eller hybridbiler. 

Sakte utbygging av ladeinfrastruktur

I 2024 ble det installert 362 nye offentlige ladestasjoner på Kanariøyene, langt unna de 2 300 som trengs årlig for å nå EU-målet om 13 000 stasjoner innen 2030, ifølge La Provincia. 

I tillegg har majoriteten av stasjonene lav effekt på under 20 kW. Dermed kan det ta rundt tre timer eller mer å lade opp bilen. 

Kun 253 stasjoner på raskere lading (22 kW eller mer), hvorav bare 226 kan lade en bil på under halvannen time. 

Powered by Labrador CMS