Dyrere flydrivstoff, flyseteavgifter, klimaskatter og dyrere kvoter. EUs klimatiltak kan ramme Kanariøyene hardt. Foto: Envato Elements

EU vil ha dyrere flybilletter –⁠ vil koste mange arbeidsplasser

EUs nye klimatiltak mot flybransjen vil koste Kanariøyene 11 millioner turister, advarer luftfartsorganisasjon.

Publisert Sist oppdatert

Kostnaden for Kanariøyene kan bli enorm, dersom øygruppen ikke får unntak fra den nye flyseteavgiften og nye miljøavgifter som er foreslått i Spania.

En ny rapport fra luftfartsorganisasjonen ALA viser at Kanariøyene kan miste 11 millioner utenlandske turister i 2030, noe som vil komme med en prislapp på hele 23 milliarder euro. I tillegg vil 430 000 jobber gå tapt, viser rapporten.

I 2030 skal nye EU-regler tre i kraft for å avkarbonisere luftfarten.

Regjeringen på Kanariøyene har kjempet hardt til nå, for at øygruppen skal få fritak fra de nye avgiftene på flydrivstoff og en utslippsreform som vil ramme luftfarten.

Rapporten er utarbeidet av konsulentselskapet Deloitte på vegne av assosiasjonen for flyselskaper, ALA, og ser spesielt på hvordan EUs nye klimadirektiv vil påvirke Kanariøyene.

– Når man innfører nye direktiver er det nødvendig å kjenne konsekvensene av disse og vurdere om endringer i tiltakene kan gjøres. Spesielt for Kanariøyene, som er så avhengige av turister, vil det være viktig å gjøre tilpasninger, sier presidenten for ALA, Javier Gándara.

Kanariøyene er unntatt fra avgifter på flydrivstoff frem til 31. desember 2023. Dette ble innført fordi Kanariøyene er regnet som en ytre region, som i tillegg er helt avhengig av flytrafikken for å fungere.

Så langt har Kanariøyene klart å få på plass muntlige avtaler om unntak fra klimaskatt på fly for avganger som skal til eller fra Spania, frem til 31. desember 2030.

Kanariøyenes president, Ángel Víctor Torres, tok opp dette med EU under sitt nylige besøk i Brussel. Han har tidligere sagt at han har tro på at en avtale kan komme på plass etter dette også.

Dette vil EU

Blant planene til EU er innføringen av krav om 5% bruk av mer bærekraftig drivstoff. Dette koster 3 - 6 ganger mer enn vanlig flydrivstoff.

De vil også stramme inn på utslippsrettighetene ved å øke kostnadene for klimakvoter, og innføre en drivstoffskatt på 7,53 euro per gigajoule (som tilsvarer rundt 26 liter flydrivstoff), i tillegg til en foreslått flyseteavgift på 7,85 euro per person.

Powered by Labrador CMS