EUs nye karbonavgift får konsekvenser: – Alvorlig
Havnesjef raser.
Kanariøyene sliter med konkurranseevnen, etter at den danske shippinggiganten Maersk har valgt å flytte sin trafikk fra Algeciras til Tanger i Marokko.
Årsaken er EUs karbonavgift, som øker kostnadene for skip som anløper europeiske havner.
– Dette er en alvorlig advarsel om hva som kan skje med havnene våre i Las Palmas og Santa Cruz de Tenerife, sier Beatriz Calzada, president for havnemyndigheten i Las Palmas, til avisa Canarias 7.
Hun frykter at flere rederier vil følge Maersks eksempel.
Økte avgifter presser rederiene sørover
EUs karbonavgift, som trådte i kraft i 2024, pålegger rederier en betydelig kostnad når de anløper europeiske havner.
I 2024 var avgiften på 40 %, men denne har nå økt til 70 % i 2025 og vil være 100 % innen 2026.
Til sammenligning slipper skip som anløper havner i Nord-Afrika unna denne kostnaden.
For rederiene betyr dette betydelige besparelser.
For et skip med 20 000 containere kan klimaskatten utgjøre opptil 400 000 euro ekstra.
– Dette gir havnene i Nord-Afrika en klar konkurransefordel, sier Calzada.
Endringer i trafikkmønster
I 2024 ble Kanariøyene en viktig hub for skipstrafikk på grunn av krigen i Rødehavet og omdirigering av skip via Kapp det gode håp.
Nå som konflikten er på vei til å løses, og skipene igjen kan bruke Suezkanalen, frykter Calzada at trafikken vil avta.
– Når kostnadene øker og normale ruter gjenopptas, vil vi merke effekten av karbonavgiften, advarer hun.
Krever unntak fra EU
Havner i Spania, inkludert Barcelona, Valencia, Algeciras og Las Palmas, har bedt EU om unntak fra skatten for å kunne konkurrere med havner i Nord-Afrika og andre tredjeland.
Til tross for press fra både regionale og nasjonale myndigheter, har EU foreløpig avslått disse forespørslene.
– Vi ber om rettferdig konkurransevilkår. Hvis vi ikke får et unntak, står vi i fare for å miste en stor del av trafikken som er avgjørende for økonomien i regionen, avslutter Calzada.