Et containerskip fra Maersk i Las Palmas. Nå blir det færre av disse, som følge av EUs nye klimaskatt.

EUs nye karbonavgift får konsekvenser: – Alvorlig

Havnesjef raser. 

Publisert Sist oppdatert

Kanariøyene sliter med konkurranseevnen, etter at den danske shippinggiganten Maersk har valgt å flytte sin trafikk fra Algeciras til Tanger i Marokko. 

Årsaken er EUs karbonavgift, som øker kostnadene for skip som anløper europeiske havner. 

– Dette er en alvorlig advarsel om hva som kan skje med havnene våre i Las Palmas og Santa Cruz de Tenerife, sier Beatriz Calzada, president for havnemyndigheten i Las Palmas, til avisa Canarias 7. 

Hun frykter at flere rederier vil følge Maersks eksempel. 

Økte avgifter presser rederiene sørover

EUs karbonavgift, som trådte i kraft i 2024, pålegger rederier en betydelig kostnad når de anløper europeiske havner. 

I 2024 var avgiften på 40 %, men denne har nå økt til 70 % i 2025 og vil være 100 % innen 2026. 

Til sammenligning slipper skip som anløper havner i Nord-Afrika unna denne kostnaden. 

For rederiene betyr dette betydelige besparelser. 

For et skip med 20 000 containere kan klimaskatten utgjøre opptil 400 000 euro ekstra. 

– Dette gir havnene i Nord-Afrika en klar konkurransefordel, sier Calzada.

Endringer i trafikkmønster

I 2024 ble Kanariøyene en viktig hub for skipstrafikk på grunn av krigen i Rødehavet og omdirigering av skip via Kapp det gode håp. 

Nå som konflikten er på vei til å løses, og skipene igjen kan bruke Suezkanalen, frykter Calzada at trafikken vil avta. 

– Når kostnadene øker og normale ruter gjenopptas, vil vi merke effekten av karbonavgiften, advarer hun.

Krever unntak fra EU

Havner i Spania, inkludert Barcelona, Valencia, Algeciras og Las Palmas, har bedt EU om unntak fra skatten for å kunne konkurrere med havner i Nord-Afrika og andre tredjeland. 

Til tross for press fra både regionale og nasjonale myndigheter, har EU foreløpig avslått disse forespørslene.

– Vi ber om rettferdig konkurransevilkår. Hvis vi ikke får et unntak, står vi i fare for å miste en stor del av trafikken som er avgjørende for økonomien i regionen, avslutter Calzada.

Powered by Labrador CMS