Fanget på feriøya: – Helt jævlig Nattklubbeier pågrepet for hallikvirksomhet
Silvia Fuentes og Raymond Haugerud ble syke på Gran Canaria. Nå har de byttet hotell åtte ganger og vært gjennom gjentatte besøk på tre forskjellige sykehus. Samtidig vil ikke If ordne returbillett, fordi legen sier de er for syke til å fly.
Det som skulle bli en drømmeferie for paret Silvia Fuentes og Raymond Haugerud, har blitt et mareritt.
Siden 17. januar har begge vært sykdomsfast på Gran Canaria, etter ordre fra legen.
De får ikke lov til å fly av legene, og opplever at de har blitt kasteball hos forsikringsselskapet, etter at de har byttet hotell åtte ganger.
Nå er de to utslitte og er i ferd med å gå tom for penger.
Begynte bra
Når vi møter dem i resepsjonen på hotell nummer sju i Las Palmas, er paret tydelig preget av situasjonen.
Ferien begynte fint på Gran Canaria. De kjøpte souvenirer til ungene hjemme i Norge og dro på fototur til sanddynene i Maspalomas.
Bihulebetennelse og feber
Men så ble begge dårlige. De hadde feber, bihulebetennelse og sinitus.
Gjennom en rekke skriv fra ulike leger, sykehus og spesialister, kan vi lese at de sliter med bihulebetennelse, hodepine og vondt i ørene. Begge har hatt mageproblemer i tillegg.
– Vi dro til Atlantic Clinic i Puerto Rico, og det ble rett med ambulanse derfra til San Roque-sykehuset, forteller Silvia, som ifølge papirene hadde feber.
3200 kroner for ambulanse
Før hun får summet seg, sitter ambulansemedarbeideren klar med en kortterminal, mens Silvia fremdeles ligger på båren. De skal ha 3200 kroner for turen, og blir sinte når de nekter å betale.
– Da ringer vi forsikringsselskapet og spør hva dette er for noe. Vi har jo ikke penger til å gi ambulansen. Da var det plutselig en stor misforståelse, så det ordnet seg når vi kom frem, forteller Silvia.Men problemene stoppet ikke der. Først etter flere timer på venterommet, får Silvia snakke med en lege. Han forteller at hun ikke er frisk nok til å fly, og sender henne tilbake til hotellet med resept.
– Ingenting hjelper
Ut fra legepapirene de viser Canariavisen, har de fått en rekke typer antibiotika og slimløsende fra ulike leger.
– Men ingenting hjelper. Det var én dag hvor jeg følte meg litt mer oppegående, og så var det på’n igjen. Og så ble Raymond skikkelig dårlig, sier Silvia.
Raymond hadde fått slimhinnebetennelse og bihulebetennelse. At det har vært calima, et værfenomen hvor sandstøv fra Sahara blåser inn over øygruppen, har ikke gjort situasjonen bedre.
Når vi møter paret har han også fått væske i mellomøret, som kan gjøre det smertefullt å fly.
– Og så har jeg blitt veldig kortpustet. Vi kom den 10. januar og skulle hjem den 19. Vi er her fortsatt, sier Raymond, som forteller at bare en tur i heisen gir han dotter i ørene.
Vil hjem
Nå vil de to bare hjem, sier de. Men ettersom legene gang på gang sier de ikke er friske nok til å fly, vil ikke forsikringsselskapet dekke hjemreise før de er klarert av lege.
Annenhver dag blir de bedt om å reise til en ny lege for sjekk.
Enda et hotell
Mens vi prater, ringer IF. De har bestilt ny legetime hos spesialist. Og nytt hotell. I morgen må de sjekke ut, sjekke inn på et annet hotell, og nok en gang gå til lege.
Dette har de gjort sju ganger allerede, med seks kofferter. Dette blir det åttende hotellet paret er på, sier de. Silvia er tydelig opprørt på telefonen.
– Hva skjer etterpå? Hva hvis legen sier vi ikke kan fly? Vi orker ikke å bli kastet rundt i systemet mer, sier hun skjelvende på telefonen.Hun blir møtt av en medarbeider som ler i en oppgitt tone på telefonen. Silvia er i ferd med å få et sammenbrudd, og blir sint over måten hun blir møtt av selskapet. Hun spør om kundebehandleren synes dette er morsomt, og reagerer flere ganger på at de har flyttet og blir tilkalt til lege annenhver dag når de burde ha fått hvile.
Mange legebesøk
Paret forteller at de har vært inn og ut fra spesialister på San Roque, fått kameraer opp i nesa og øresjekk.
De har blitt undersøkt ved to private legeklinikker, San Roque-sykehuset i Maspalomas og ved det private Perpetuo Socorro-sykehuset i Las Palmas.
Og mange hotellbytter
Samtidig har forsikringsselskapet byttet hotell for de annenhver dag. Enkelte hotellbytter har blitt gjennomført fordi paret ikke var fornøyd med standarden.
I ett tilfelle ble de møtt av en dusj som ramlet ut av veggen og svartmugg på rommet, forteller de til Canariavisen. Paret sier til Canariavisen at dette er den eneste gangen de har bedt om å bytte hotell.
Samtaler som paret har hatt med forsikringsselskapet, og som Canariavisen har fått innsyn i, viser at de takket nei til enkelte hotellforslag som If har kommet med, men at de har akseptert andre.
De har også gjort utlegg av egen lomme for å dekke hotell og en romoppgradering, men paret presiserer overfor Canariavisen at dette har blitt gjort på grunn av uakseptabel standard. I et tilfelle ba de om å få et rom med mer sol, fordi Silvia frøs på grunn av feber.
Når vi møtes får de beskjed om at de må bytte hotell igjen, og på telefon får man inntrykket av at forsikringsselskapet ikke tror på paret, som sitter med tre tykke bunker papirer fra ulike leger og sykehus.
– Vi får jo ikke hvile, sier Raymond frustrert. Paret fikk nylig flytte til Hotel Reina Isabel i Las Palmas. Det var de fornøyd med, men så kom beskjeden om at de må flytte igjen. Foto: Salvador Aznar/Shutterstock
Psykiske problemer
Både Silvia og Raymond sliter også psykisk, forteller de. Silvia har posttraumatisk stresslidelse og utmattelsessyndrom.
Canariavisen har fått innsyn i dokumenter som bekrefter Silvias diagnose, fra lege i Norge.
De psykiske problemene har forverret seg betraktelig under det ufrivillige oppholdet, mener paret.
– Dette kommer nok til å få etterdønninger for deg, sier Raymond til Silvia.Økonomisk krise
De får beskjed på telefonen om at IF ikke dekker utgifter til mat, selv om paret sier de har 400 kroner på kontoen, og har vært nødt til å låne penger fra familie, bruke av husleiepengene sine og redusere skattetrekk.
Silvia har også forsøkt å søke nødhjelp fra NAV, men fått avslag fordi hun oppholder seg i utlandet, forteller hun.
– Saksbehandlinga har vart siden 17. januar. Vi har purret hele tiden. Vi har bare fått beskjed om at vi må spørre venner og familie om hjelp, sier Raymond.Det gjorde paret, i tillegg til å opprette en spleis. Sistnevnte ble raskt stengt ned, da noen rapporterte den inn som svindel.
– Vi har jo alle papirer og media som har gransket dokumentene. Vi har advokat på saken og kan fremlegge bevis på alt mulig. Vi sitter i en økonomisk krise her nede og har ikke penger til mat omtrent. Det har vært mareritt annenhver dag. Det har blitt noen panikkanfall, med diaré og oppkast. Det har vært helt jævlig, sier Raymond.
Etter at kontoen nærmet seg 0, har paret holdt seg til de billigste kinabuffetene for å få spist.
– Så det har jo ført til oppkast og diaré, legger Raymond til.
Måtte vente i timevis
Ved to anledninger har de to vært nødt til å vente i lobbyen på ulike hoteller i timevis, forteller de.
– Den ene dagen måtte vi sitte i ni timer i lobbyen, og her i Las Palmas satt vi i sju timer fordi forsikringsselskapet hadde betalingsproblemer, sier Raymond.Nå krever paret at forsikringsselskapet får dekket utgiftene de har hatt. Samtidig håper de at Spleisen åpnes igjen, slik at de får penger til å klare seg til de blir friske nok til hjemreisen.
Til nå anslår paret at de har hatt utlegg på nærmere 26
000 kroner. Paret opplyser at de har fått låne en del penger fra venner og familie.
Raymond får et kraftig anfall med hodepine mens vi prater. Han skjelver og er tydelig stresset. Stemmen dirrer når Silvia snakker med IF på telefonen.
Hun forsøker gjentatte ganger å formidle at hun føler situasjonen deres nå har blitt kritisk, som følge av utmattelse og mangel på penger. Nå vil hun bare hjem, sier hun.
Men ingen av dem får lov til å fly. Forsikringsselskapet kan dekke hotell, men vil ikke ordne returbilletter så lenge paret ikke er friske nok til å fly. I mellomtiden har paret altså flyttet omtrent annehver dag, med seks kofferter på slep.
– Vi prøver febrilsk og alt vi kan for og bli bedre form, men dette stresset med nå det 8. hotellet de sender oss til, gir oss ikke fred eller ro, sier Silvia.
If svarer
Canariavisen har forelagt parets påstander for kommunikasjonsjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If. Paret har samtykket til at If kan utlevere opplysninger om saken til Canariavisen.
– Er det forsvarlig å be syke folk om å bytte hotell ni ganger?– Paret har byttet hotell og rom flere ganger. De fleste gangene har det vært fordi paret selv ikke har vært fornøyd med standarden og fasilitetene på hotellet. Reiseforsikring dekker rimelige og nødvendige kostnader til overnatting og hjemreise når man ikke kan reise hjem som planlagt, sier Clementz.Ifølge han er det vanlig rutine at forsikringsselskapet forsøker å få til opphold på ett hotell.
– Dette er en åpenbar fordel både for kunde og forsikringsselskap, som ikke trenger å booke om og forholde seg til flere fakturaer enn én. Hotell bookes etter hvor lang tid det normalt tar å bli frisk nok igjen til å fly, ut fra hva som feiler deg. Det er vanlig med legeoppfølging for å sjekke tilstanden og om du kan fly. Hvor tett og hyppig oppfølgingen er, avhenger av skade eller sykdom og sykdomsforløp. Dersom du ikke er «fit to fly», blir hotelloppholdet normalt forlenget innenfor dekningen i forsikringsvilkårene.
Mye frem og tilbake
Loggen fra If viser at paret og forsikringsselskapet har hatt flere diskusjoner om hotellbytte. Kommunikasjonen mellom paret og forsikringsselskapet er omfattende. Canariavisen har fått lese en rekke meldinger frem og tilbake, samt fått høre opptak av samtaler som paret har gjort med forsikringsselskapet.
Ifølge If dreier det seg om i alt fem hotellbytter. Av disse har If betalt for alle opphold, utenom fra fredag 02.02 - 05.02. Da stod hotellet som fullbooket på alle bookingsider, men kunden fikk ifølge If booket et rom via resepsjonen.
– Det er årsaken til at vi ikke klarte å betale for hotellet da, vi prøvde virkelig alt vi kunne og mange forskjellige måter, men det var ikke mulig, svarer forsikringsselskapet.Paret reagerer på det de mener er nedgradering av standard, mangel på balkong og muligheter for å få luft.
Et hotell har mugg på rommet. Et annet mangler spa, badstue og badekar, noe paret mener de bør ha tilgang på etter anbefaling fra lege om å bruke dette for å løsne opp tette luftveier. Ved et tilfelle godkjente ikke If hotellvalget til paret på grunn av prisen.
– Det at vi sa ok til å utvide hotellet de bodde på i starten av saken, Cordial, men senere ikke godkjenner lengre på grunn av pris, skjønner vi at kan virke uheldig, medgir Clementz.–Ellers har de byttet hotell fordi de har vært svært misfornøyde og klaget, fortsetter han.
– Skiller seg fra tilsvarende saker
Som tidligere nevnt, var Canariavisen tilstede under en av samtalene med If. Da får både vi og paret inntrykket av at forsikringsselskapet ikke lenger tror på parets egen sykdomsbeskrivelse, og medarbeideren fremstår som nedlatende og oppgitt i det selskapet krever nok et legebesøk, denne gangen hos et annet sykehus enn de to tidligere If har bedt de bruke.
– Er dette slik If behandler syke kunder i utlandet?– Vi kan dessverre ikke kommentere medisinske opplysninger og sykdomsforløp. Det er normal prosedyre med legeoppfølging for å sjekke tilstanden og om du kan fly. Hvor tett og hyppig oppfølgingen er, avhenger av hva som feiler deg. Vi skal behandle alle kunder på en profesjonell måte og i henhold til våre vanlige rutiner. Denne saken skiller seg fra tilsvarende saker, med mye kommunikasjon og oppfølging, og vi kommer derfor til å gå nøye gjennom saken i etterkant, svarer Clementz.– De to har en ganske tung bunke papirer fra leger her på Gran Canaria, som bekrefter at de er for syke til å fly/har åpenbare symptomer. Hvorfor er ikke dette nok for If?– Når reiseforsikringsselskapet står for hjemreise i forbindelse med sykdom, må vi være sikre på at det er helsemessig forsvarlig. Personer står selvsagt fritt til når som helst å reise hjem på egen risiko, og utgifter vil rutinemessig bli refundert i etterkant ved dokumentasjon. I slike tilfeller skjer som sagt hjemreisen med fly på egen risiko hvis det ikke er gitt «fit to fly» av lege.På spørsmål om hvorfor If ikke kan dekke daglige utgifter til mat når paret gikk tom for penger, svarer Clementz at de er i kommunikasjon med paret for å få nødvendig dokumentasjon på utgiftene.
– Utgifter som er dekket innenfor reiseforsikringens vilkår blir refundert ved innsending av kvitteringer og bilag. Det er svært sjelden det er nødvendig å forskuttere, da dreier det seg om helt spesielle saker med svært høye kostnader for eksempel hos lege. Vanligvis blir dette dekket ved hjelp av betalingsgaranti fra oss. I denne saken har vi betalt eller stilt betalingsgaranti for de fleste legebesøk og hotellutgifter.
Han legger til at han forstår at det er vanskelig å bli syk i utlandet:
– Å være syk i utlandet vil ofte være mer belastende enn hjemme fordi du kanskje må forholde deg til et fremmed språk, et ukjent helsevesen og generelt ikke opererer på hjemmebane. Vi har forståelse for at det kan være tøft å være syk langt hjemmefra.
Paret har også vært i kontakt med en annen avis i Norge i forbindelse med saken. Canariavisen har fått tilsendt If sine svar på denne avisens spørsmål fra paret, men avisen har valgt å ikke publisere sin sak.
Der svarer If blant annet på et spørsmål om hva paret kunne ha gjort annerledes for å bli raskere friske og komme seg hjem så tidlig som mulig.
If svarer at de kunne ha fulgt forsikringsselskapets anvisninger om anbefalte legebesøk.
Uenige
Den påstanden stiller paret seg sterkt uforstående til. Ifølge de to har de møtt til alle legetimer og på alle klinikker og sykehus If har bedt de om å dra til.
– Spesifikt hvilke anvisninger er det paret ikke har fulgt?– Vi kan dessverre ikke kommentere medisinske opplysninger og sykdomsforløp. På generelt grunnlag kan vi si at i medisinske tilfeller vil alarmsentralen gi tydelige anvisninger om klinikker og leger. Her kan vi dessverre ikke gå inn i detaljer i denne saken, sier Clementz.Paret er uenige i flere uttalelser fra IF. Blant annet påpeker de at de til nå har bodd på åtte hoteller, ikke fem.
På et Barcelo-hotell ba de om å få bytte til solsiden, ettersom de hadde feber og frøs, noe IF sa var OK.
Paret sier også til Canariavisen at flere av klagene bunner ut i manglende betaling for hotellrommene de ble lovet.
– Vi klaget fordi IF alltid fortalte at alt var betalt og at vi kunne ta det med ro, slappe av og drikke masse vann. Men omtrent hver gang fikk vi beskjed i resepsjonen om at betalingen ikke var gjennomført. Siden dette ble en gjenganger ble det flaut og frustrerende. Og vi måtte mase på IF for å dobbeltsjekke om det var i orden med betalingene, siden vi ikke ville komme i samme situasjon gang på gang. Dette har påført oss mye stress og uro, sier paret til Canariavisen.– Vi undres også over at vi blir sendt til diverse leger, spesialister og får omtrent det samme svaret fra legene hver gang. Legene sier vi må ta det med ro og fullføre behandlingen, noe IF ikke har tatt hensyn til, sier de til Canariavisen.