Flyr er konkurs
Selskapet rakk såvidt å bli 900 dager gammelt siden det ble registrert, og hadde 581 dager i drift.
Denne tirsdagen kom den triste meldingen fra flyselskapet: Flyr er konkurs.
- Dette er en trist dag. Vi prøvde. Vi ga alt vi hadde av energi, kunnskap og erfaringer, men det var dessverre ikke nok, sier grunnlegger og styreleder Erik Braathen i Flyr.
Alle flyvninger med selskapet er kansellert som følge av konkursbegjæringen. Billettsalget er stanset.
- Jeg vil beklage til gjester som får ødelagt sine reiseplaner, samarbeidspartnere som må omdisponere sine ressurser, aksjonærer som taper på sin investering og ansatte som plutselig står uten jobb. Det er smertefullt å skuffe så mange. Samtidig vil vi takke alle som har heiet på oss, reist med oss og samarbeidet med oss. Det har gitt oss stor motivasjon til å gi gode opplevelser til våre gjester, sier Braathen.
Selskapet lykkes ikke med å hente inn nok penger til å overleve. Flyr har hatt gjentagende utfordringer med likviditeten. Derfor har også selskapet forsøkt å gjøre avtaler med andre aktører for å sikre driften, inkludert Ving, som skulle sende sine gjester med Flyr til Tenerife i sommer.
Rammer Gran Canaria-passasjerer
Konkursen rammer blant annet reisende som skulle fra Oslo til Gran Canaria på onsdag.
Administrerende direktør Brede Huser anbefaler nå kundene om å kontakte kredittkortselskapet sitt for regusjon.
– Vi oppfordrer alle som har bestilt billett hos oss til å kontakte sitt kredittkortselskap for refusjon, sier administrerende direktør Brede Huser.
Han takker samtidig de reisende som har valgt Flyr siden oppstarten.
– Tusen takk til de alle som har valgt å fly med oss det siste halvannet året. Tusen takk for at dere tok så godt imot oss og for alle heiaropene. Vi kommer til å savne dere alle og beklager på det sterkeste til dere som blir berørt av at vi nå er nødt til å gå inn for landing, sier han, og fortsetter med ros av alle de ansatte:
– Det har vært et privilegium å få være en del av ledelsen i dette selskapet med så mange kompetente, motiverte og serviceinnstilte mennesker. Alle i Flyr både i lufta og på bakken har hele tiden jobbet hardt for å bygge et nytt og moderne flyselskap som kundene elsker – og det er laginnsats på sitt aller beste, sier Huser.
Trøbbel for Ving
For rundt to uker siden ble det kunngjort at Flyr skulle frakte Ving-gjester til Tenerife og andre destinasjoner i sommerferien.
Nå som disse planene har gått i vasken må Ving finne andre løsninger.
– Vi har god tid til å finne løsninger, men med dette flymarkedet som er tøffere etter pandemien, må vi se hvilke løsninger vi kan få til, sier sjef for Ving Norge Marie-Anne Zachrisson til NTB.
Til TV2 sier charterselskapet at kundene ikke vil bli rammet.
SAS og Norwegian hjelper Flyr-faste passasjerer
Både SAS og Norwegian har gått ut i media og varslet at de skal hjelpe passasjerer som nå er strandet som følge av konkursen i Flyr.
– De får et eget avslag. Dettet gjelder de som er strandet ute og som skal hjem de nærmeste ukene, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian til NTB.
Norwegian har tilbud om dette frem til 15. februar, for passasjerer som nå sitter fast i utlandet og som skulle reise med Flyr.
For å benytte seg av tilbudet må man kontakte Norwegian direkte, men selskapet har meget fulle flyvninger de neste dagene, opplyser Tuman til NTB.
Mange prøver reiseforsikringen
Det nytter dessverre ikke å bruke reiseforsikringen hvis man er rammet av Flyr-konkursen.
– Svaret er dessverre nei, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland i IF Europeiske reiseforsikring til NRK.
– Ingen forsikringer dekker konkurs. Hadde de gjort det, ville forsikringspremien ha vært en helt annen enn vi har i dag.
Kredittkortet redder mange
For de passasjerene som har bestilt billetter med kredittkort ser det lysere ut.
Betaler man med kredittkort får selskapet først pengene etter at reisen er gjennomført. Det er derimot ikke tilfellet med debetkort.